Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

IZVEDBENA INVERZIJA SPOLA I DISCIPLINARNO PREKORAčIVANJE GRANICA

Lada Čale Feldman ; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: engleski pdf 145 Kb

str. 7-20

preuzimanja: 797

citiraj


Sažetak

Članak se bavi odnedavna prominentnim, posebice feministički orijentiranim teorijskim
zanimanjem za sve oblike spolne inverzije ili pak neodredljivosti spolnog identiteta,
povezujući ga s recentnim nesigurnostima glede identiteta disciplina pozvanih da
teoretiziraju to zamućivanje spolnih granica. Posebice se zadržava na važnom udjelu
izvedbene teorije u tim raspravama, te pojmovnim preinakama uz pomoć kojih
Schechnerova i Turnerova antropologija kazališta progresivno zauzima položaj
svojevrsnog epistemološkog krovišta feminističke kulturalne teorije, utjelovljene u
utjecajnoj koncepciji rodne performativnosti konstrukcionističke teoretičarke Judith
Butler. Članak nastoji ukazati na neke unutarnje kontradikcije te koncepcije, koja obnavlja
ne samo stoljećima staru metaforu "teatra svijeta" nego i tradicionalnu kazališnoteorijsku
fascinaciju ženskošću kao kulturalnim konstruktom. Osim toga, propituju se pokušaji da se
na tragu teorije Judith Butler utvrdi jedinstvena politička namjena, psihoanalitički opisiva
pozadina ili fenomenologija rodne inverzije, razaznatljiva neovisno o kontekstu i
izvedbenim konvencijama koje njome ravnaju, osobito ako je riječ o naknadnom
presađivanju performativne teorije roda na polje eksplicitno ritualnih i kazališnih rodnih
inverzija.

Ključne riječi

teorija izvedbe; studiji roda

Hrčak ID:

33466

URI

https://hrcak.srce.hr/33466

Datum izdavanja:

13.6.2000.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.032 *