Izvorni znanstveni članak
Ovladanost prezentom glagola u slušno oštećenih srednjoškolaca
Renata Mohr
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sandra Bradarić Jončić
; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Ispitivanje je provedeno na uzorku od 41 ispitanika oštećena sluha (gluhi s klasičnim slušnim aparatom, gluhi s umjetnom pužnicom te nagluhi ispitanici) zadacima nadopunjavanja jednostavnih rečenica glagolima u svim licima prezenta. Pokazalo se da slušnooštećeni srednjoškolci polovično vladaju prezentom glagola (prosječna uspješnost na testu iznosi 59%), da najbolje vladaju glagolima na ATI - am, ITI - im te ETI - im, a najslabije vladaju glagolima na NUTI - em i VATI - jem. Nadalje, najslabije vladaju III, pa zatim II licem množine, dok ostalim licima vladaju podjednako bolje, relativno najbolje I licem jednine. Nagluhi ispitanici postigli su značajno bolje rezultate u odnosu na ispitanike s umjetnom pužnicom, ali ne i od gluhih s klasičnim slušnim pomagalima. Gluhi ispitanici s klasičnim pomagalima nisu postigli slabije rezultate na testu u odnosu na ispitanike s umjetnom pužnicom. Radi se o poznatom učinku kasne ugradnje na govorno-jezični razvoj. Ispitanici uključeni u redovne škole značajno bolje vladaju prezentom ispitanih glagola od ispitanika iz posebne škole, kao što je bilo i za očekivati. Ispitanici s gluhim članovima obitelji nisu postigli bolje rezultate od ispitanika bez gluhih članova obitelji.
Ključne riječi
oštećenje sluha; gluhoća; nagluhost; umjetna pužnica; jezično znanje; glagolska morfologija; integracija
Hrčak ID:
45639
URI
Datum izdavanja:
3.11.2009.
Posjeta: 2.362 *