Odgojne znanosti, Vol. 11 No. 2 (18), 2009.
Izvorni znanstveni članak
DIJETE (UČENIK) KAO PARTNER U ODGOJU: KRITIČKO RAZMATRANJE
Slavica Bašić
; Sveučilište u Zadru, Odjel za pedagogiju, Zadar, Hrvatska
Sažetak
Ovim se radom nastoji popuniti (u hrvatskoj pedagogiji) defi cit
rasprava o postmodernoj slici djeteta kao “socijalnog aktera” “sukonstruktora vlastitog razvoja”. Iako nerefl ektirano prihvaćena u pedagogiji i u osnovi antipedagoška, upravo se ta slika odgajateljima i učiteljima nudi kao obvezujuća i iz nje se izvode kriteriji kvalitete pedagoških institucija te kompetencije odgojitelja i učitelja. S obzirom na dalekosežne posljedice zahtjeva za “partnerstvom
s djecom i mladima” autorica ukazuje na granice važenja samog
pojma “partnerski odnos učitelj – učenik” (Giesecke, 1987) i na posljedice njegove primjene na sve vrste odnosa odraslih i djece
Iz pedagoške perspektive postavljeno je pitanje: ako odrasli (a posebno roditelji i profesionalni pedagozi – odgojitelji i učitelji) djecu i mlade konfrontiraju s autonomijom i samoodređenjem, ako zahtijevaju i potiču ili djecu obvezuju na to, onda autonomija i samoodređenje mijenjaju stranu i postaju izvana postavljeni zahtjev, naložena norma. Ta norma, kao i svaka druga, djeci i mladima može postati veliko opterećenje i štetiti njihovu razvoju. Tko je onda
za to odgovoran?
Ključne riječi
pedagoški odnos; postmoderna slika djeteta; samostalnost; odgovornost; samoodređenje
Hrčak ID:
48439
URI
Datum izdavanja:
22.12.2009.
Posjeta: 12.329 *