Izvorni znanstveni članak
Glazba kao povijesni izvor: socijalna povijest i glazbeni tekstovi
Shirli Gilbert
; University of Michigan, Odsjek za povijest, Tisch Hall, USA
Sažetak
Smješten u sjecište između socijalne povijesti i muzikologije, ovaj se članak bavi odvojenim načinima na koje glazba (široko definirana) može obogatiti i rasvijetliti naše razumijevanje određenih povijesnih konteksta. Potaknut primjerima pjesama stvorenih u nacističkim getima i koncentracijskim logorima za vrijeme Drugog svjetskog rata, u njemu se pokazuje da glazba - uzeta uz druge povijesne izvore iz određenog razdoblja - može pružiti uvid u to kako su pojedinci i zajednice, zatočeni pod nacistima, odgovorili na to i interpretirali ono što im se dogodilo. Vrijednost tih pjesama je dvostruka: prvo, u području u kojem mnogi izvori datiraju iz poslijeratnog razdoblja oni su značajan korpus tekstova koji ima podrijetlo u samom tom vremenu. Uz to, oni se među tim suvremenim izvorima ističu kao usmeni tekstovi koje se širilo i, napokon, sačuvalo unutar okvira skupine. Oni nam ne otkrivaju samo retrospektivno shvaćanja pojedinaca koji su preživjeli rat (kao što to čine poslijeratna svjedočanstva), nego i nesigurne i promjenjive perspektive zatvoreničkih zajednica suočenih s dnevnom stvarnošću tijekom duljeg vremenskog razdoblja.
Nakon kratkog uvoda članak predstavlja pregled opsega dostupnih izvornih materijala koji se odnose na život u nacističkom zatočeništvu. Na toj podlozi autorica smješta važnost glazbe kao povijesnog izvora i istražuje njegove potencijalne vrijednosti u okviru nekoliko metodoloških kategorija. Naglasak je stavljen na ulogu glazbe kao usmene sudioničke djelatnosti, osobito u okolnostima kada je pisanje ili dokumentiranje bilo krajnje teško. U zaključku, članak se ukratko dotiče odnosa između glazbe i pamćenja te načina na koje glazba upotrijebljena retrospektivno, osobito na komemoracijama, može pomoći promicanju posebnog razumijevanja određene prošlosti. Kao ogledni slučaj, članak je namijenjen ne samo da osvijetli ovaj posebni povijesni kontekst, nego i da potakne raspravu o drugim kontekstima u kojima vrijednost glazbe kao povijesnog izvora može biti primijenjena na sličan način.
Ključne riječi
Hrčak ID:
63401
URI
Datum izdavanja:
14.1.2005.
Posjeta: 7.224 *