Izvorni znanstveni članak
Prskanja u likovnim umjetnostima, književnosti i glazbi
Suzanne de Villiers Human
; Department of History of Art and Visual Culture Faculty of the Humanities, University of the Free State, Bloemfontein, Južna Afrika
Sažetak
Članak se temelji na većem istraživačkom projektu koji pokušava sagledati griješnu i komičnu ili feminističku likovnu umjetnost unutar šire pikareskne tradicije vizualne kulture. Termin ‘pikareskno’ (koji se rabi u širem smislu nego što je to uobičajeno u literarnim krugovima) služi da bi se opisalo specifične ideološke iskaze. Povratne pikareskne metafore pomno se ispituju zbog njihova potencijala da priopÊe takve iskaze, i to ne samo u umjetničkim djelima muških i ženskih umjetnika i u predstavljanjima muških i ženskih tijela, nego i među umjetnicima i teoretičarima. Analizira se tekst Hélène Cixous, kao i vizualni materijal Jenny Saville, Cindy Sherman, Brucea Naumana i Pietera Brueghela st. Najprikladniji glazbeni primjer u ovome kontekstu je vjerojatno (osobito uvod) suita Háry János Zoltána Kodályja. (Druga ‘pikareskna’ glazbena djela skladali su Erik Satie i Sergej Prokofjev.) Kao pikareskni mogu se opisati ne samo naslovi poput Tri komada u obliku kruške, Pravi mlitavi preludiji i Hladni komadi (Satie) te Zaljubljen u tri naranče i baletni naslov Priča o lakrdijašu (Prokofjev) nego i izvrtanje i izrugivanje u njihovim zvukovnim teksturama. Isto je i s komičnim i bezbrižnim napastovanjem i namjerno cirkusantskim i kabaretskim parodijama cijenjenih glazbenih djela te veselim pljačkanjem postojećih formi i glazbenog vokabulara. Međutim, valja naglasiti da živahne metafore prskanja u glazbi, usporedive s ovim likovnima opisanim ovdje, treba i dalje istraživati. Motivi u njihovim djelima čitaju se kao motivi ili temeljne orijentacije.
Ključne riječi
Hrčak ID:
64285
URI
Datum izdavanja:
14.1.2005.
Posjeta: 2.401 *