Ban Mažuranić i školska reforma u drugoj polovici 19. stoljeća

Autor(i)

  • Luka Goreta Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu

Ključne riječi:

Austro-Ugarska Monarhija, ban Ivan Mažuranić, školske reforme, crkva, država, škola, Mažuranićeva školska reforma, Zakon o pučkom školstvu, pučke i građanske škole, javno i obvezno školstvo, sekularizacija i demokratizacija, školski odbori, školske općine

Sažetak

U drugoj polovici 19. stoljeća hrvatske zemlje bile su u sastavu Austro-Ugarske Monarhije. Radi potreba novog građanskog društva na području Europe provode se mnoge reforme. Nakon Hrvatsko-ugarske nagodbe u Hrvatskoj su stvoreni uvjeti pa se, uz ostale reforme, provodi i prva autonomna reforma školstva. Kao i sve ostale reforme, i ovu provodi hrvatski ban Ivan Mažuranić. Odabrao je stručnjake za izradu zakona. Zakon o pučkom školstvu, pučkim i građanskim školama, javnom i obveznom školstvu donesen je 1874. godine nakon konferencijskih rasprava te odobrenja Sabora i cara. Školska se reforma provodi od 1875. godine. U skladu sa sekularizacijom i demokratizacijom, Zakon propisuje mnoge odredbe prema školama, učiteljima, učenicima, nastavi, programima. Iako je provedba tekla uz određene probleme, ovaj Zakon ipak je donio mnoge pozitivne promjene i utjecao na budući razvoj školstva i društva.

##submission.downloads##

Objavljeno

2019-03-13

Broj časopisa

Rubrika

Articles