RAZLIKE U STAVOVIMA I KOMPETENCIJAMA STUDENATA NASTAVNIČKOG SMJERA I STUDENATA POMAGAČKIH STRUKA O INKLUZIJI DJECE S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU U ODGOJNO-OBRAZOVNE USTANOVE
Ključne riječi:
djeca s teškoćama u razvoju, inkluzija, kompetencije, stavovi, studenti nastavničkog smjera, studenti pomagačkih struka, nastavaSažetak
Ovim se istraživanjem ispituju razlike u stavovima studenata nastavničkog smjera i pomagačkih struka prema inkluziji i njihovoj kompetentnosti za inkluziju djece s teškoćama u razvoju u odgojno-obrazovne ustanove. Dosadašnja istraživanja o stavovima prema inkluziji i vlastitoj kompetentnosti usmjerena su na osobe nastavničke i pomagačke struke; važno je istaknuti da u tim istraživanjima nije bila uključena studentska populacija. Stavovi studenata mogu ukazati na što se usmjeriti pri budućim planiranjima, zagovaranjima i provođenjima inkluzivne prakse te što promijeniti u postojećim studijskim programima kako bi nakon završetka studija mladi nastavnici imali kompetencije potrebne za inkluzivan pristup djeci s teškoćama u razvoju. Sudionici za ovo istraživanje angažirani su preko društvenih mreža, pri čemu su korišteni neprobabilistički prigodni uzorak i metoda tzv. snježne grude. Istraživanje je provedeno online anketom koja sadrži tri validirana upitnika domaćih autora. Obrada dobivenih podataka t-testom pokazala je kako studenti pomagačkih struka imaju pozitivnije stavove o inkluziji i vlastitoj kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama u razvoju od studenata nastavničkog smjera. Korelacijskom analizom potvrđeno je kako studenti s većom količinom teorijske i praktične nastave s djecom s teškoćama u razvoju imaju pozitivnije stavove prema njihovoj inkluziji u odnosu na studente bez teorijske i praktične nastave tijekom studija. Rezultati istraživanja upućuju na statistički bitne razlike u stavovima studenata nastavničkog smjera i pomagačkih struka te na povezanost količine teorijske i praktične nastave te stavova o inkluziji djece s teškoćama u razvoju. S obzirom na navedeno, potrebno je nastaviti razvijati pozitivne stavove o inkluziji te znatno proširiti opseg teorijske i praktične nastave radi stjecanja kompetencija studenata za budući rad s djecom s teškoćama u razvoju.
Reference
Knjige:
Petz, Boris, Psihologijski rječnik, Prosvjeta, Zagreb, 1992.
Stančić, Vladimir, Djeca s teškoćama u razvoju u redovnoj školi, Savez slijepih Hrvatske i Savez samoupravnih interesnih zajednica odgoja i osnovnog obrazovanja SR Hrvatske, Zagreb, 1985.
Članci:
Avramidis, Elias; Kalyva, Efrosini, The influence of teaching experience and professional development on Greek teachers' attitudes towards inclusion, European Journal of Special Needs Education, god. 22, br. 4, 2007., str. 367.–389.
Avramidis, Elias; Norwich, Brahm, Teachers' attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature, European Journal of Special Needs Education, god. 17, br. 2, 2002., str. 129.–147.
Bouillet, Dejana, Kompetencije odgojitelja djece rane i predškolske dobi za inkluzivnu praksu, Pedagogijska istraživanja, god. 8, br. 2, 2011., str. 323.–338.
Hobbs, Tim; Westling, David L., Promoting successful inclusion through collaborative problem solving, Teaching Exceptional Children, god. 31, br. 1, 1998., str. 12.–19.
Jurčević Lozančić, Anka; Kudek Mirošević, Jasna, Konstruktivizam u suvremenom inkluzivnom odgoju i obrazovanju, Školski vjesnik, god. 64, br. 4, 2015., str. 541.–560.
Karamatić Brčić, Matilda; Viljac, Tea, Stavovi nastavnika o inkluzivnom odgoju i obrazovanju, Magistra Iadertina, god 13, br. 1, 2018., str. 92.–104.
Kiš Glavaš, Leila; Nikolić, Branko; Igrić, Ljiljana, Stavovi učitelja prema integraciji učenika usporenog kognitivnog razvoja. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, god. 33, br. 1, 1997., str. 62.–76.
Kranjčec Mlinarić, Jelena; Žic Ralić, Anamarija; Lisak, Natalija, Promišljanje učitelja o izazovima i barijerama učenika s poteškoćama u razvoju, Školski vjesnik, god. 65, br. 5, 2016., str. 233.–247.
Kudek Mirošević, Jasna; Anka Jurčević Lozančić, Stavovi odgojitelja i učitelja o provedbi inkluzije u redovitim predškolskim ustanovama i osnovnim školama, Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, god. 50, br. 2, 2014., str. 17.–29.
Leutar, Zdravka; Štambuk, Ana, Stavovi mladih prema osobama s tjelesnim invaliditetom, Revija za sociologiju, god. 37, br. 1–2, 2006., str. 91.–102.
Ljubotina, Damir; Družić, Olja, Sindrom izgaranja na poslu kod pomagača i čimbenici koji utječu na stupanj izgaranja, Ljetopis socijalnog rada, god. 3, br. 1, 1996., str. 51.–64.
Mihanović, Vesna, Invaliditet u kontekstu socijalnog modela, Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, god. 47, br. 1, 2011., str. 72.–86.
Pavičić Dokoza, Katarina; Koraljka Bakota, Stavovi studenata o inkluzivnome obrazovanju, Hum, god. 16, br. 26, 2021., str. 180.–198.
Rudelić, Aileen; Pinoza Kukurin, Zorina; Skočić Mihić, Sanja, Stručna znanja i materijalni resursi u inkluziji: stanje i perspektive, Napredak, god. 154 br. 1–2, 2013., str. 131.–148.
Šimek, Lucija; Ledić, Jasminka; Martinac Dorčić, Tamara, Kompetencije pedagoga za inkluzivnu praksu, Napredak, god. 161, str. 3–4, 2020., str. 291.–314.
Skočić Mihić, Sanja; Gabrić, Iris; Bošković, Sandra, Učiteljska uvjerenja o vrijednostima inkluzivnog obrazovanja, Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, god. 52, br. 1, 2016., str. 30.–41.
Skočić Mihić, Sanja; Lončarić, Darko; Kolombo, Marta; Perger, Sandra; Nastić, Milena; Trgovčić, Ena, Samoprocijenjene kompetencije studenata učiteljskog studija za rad s djecom s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, Napredak, god. 154, br. 3, 2014., str. 303.–322.
Tomić, Anamaria; Ivšac Pavliša, Jasmina; Šimleša, Sanja, Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja, Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, god. 55, br 2, 2019., str. 40.–52.
Urbanc, Kristina; Marko Buljevac; Lucija Vejmelka, Teorijski i iskustveni okviri za razvoj modela studentske terenske prakse u području socijalnih djelatnosti, Ljetopis socijalnog rada, god. 23, br. 1, 2016., str. 5.–38.
Vican, Dijana; Karamatić Brčić, Matilda, Obrazovna inkluzija u kontekstu svjetskih i nacionalnih obrazovnih politika, Život i škola, god. 30, br. 2, 2013., str. 48.–66.
Zrilić, Smiljana; Brzoja, Kristina, Promjene u pristupima odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama, Magistra Iadertina, god. 8, br. 1, 2013., str. 141.–153.
Završni specijalistički radovi:
Tomić, Anamaria, Stavovi o uključivanju djece s teškoćama u razvoju u predškolske ustanove, završni specijalistički, Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, 2018.
Diplomski radovi:
Habulin, Lucija, Stavovi i kompetencije školskih pedagoga za inkluzivnu praksu, diplomski rad, Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, 2018.
Popov, Sanela, Stavovi učitelja o inkluziji djece s posebnim potrebama u redovnim školama, diplomski rad, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, 2014.
##submission.downloads##
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Rubrika
Autorska prava
Copyright (c) 2023 Mateja Novak, Lara Rašić
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.