Percepcija i iskustvo rodne diskriminacije studenata i studentica na Sveučilištu u Zagrebu

Autor(i)

  • Iva Ćavar Hrvatski zavod za socijalni rad, Služba Grada Zagreba, Područni ured Trešnjevka, Hrvatska
  • Ana Opačić Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska https://orcid.org/0000-0002-3486-0696

Ključne riječi:

rodna diskriminacija, visoko obrazovanje, rodni stereotipi, rodna ravnopravnost

Sažetak

Cilj ovoga kvantitativnog anketnog istraživanja bio je utvrditi doživljaj i iskustva rodne diskriminacije na Sveučilištu u Zagrebu iz perspektive studenata/ica te doprinos sociodemografskih obilježja i obilježja studiranja u objašnjavanju iskustva, svjedočenja i percepcije rodne diskriminacije. Kao polazište korištene su teorije kongruentnosti uloga i teorija grupne osviještenosti. U istraživanju koje je provedeno 2020. godine sudjelovalo je 274 studenata/ica sa Sveučilišta u Zagrebu. Rezultati su analizirani regresijskom analizom (jednostavna i hijerarhijska regresijska analiza s dodatnom provjerom moderatorskog učinka svjedočenja rodnoj diskriminaciji na odnos između iskustva i percepcije rodne diskriminacije). Rezultati su pokazali da iskustvo rodne diskriminacije postoji na onim studijima gdje je nominalno izjednačen broj studenata i studentica, no postoje određeni džepovi diskriminacije poput biomedicinskih studija i integriranih studija gdje se češće osobno doživljava rodna diskriminacija i svjedoči diskriminaciji drugih. U percepciji i svjedočenju rodne diskriminacije ključan je čimbenik osobno iskustvo koje pomaže izgradnji grupne osviještenosti. Rodni stereotipi najčešći su oblik rodne diskriminacije. Kad govorimo o sadržaju stereotipa, češće se uočavaju rodni stereotipi deskriptivnog karaktera usmjerenog na oba spola, ali i preskriptivni stereotipi koji su usmjereni protiv žena na pozicijama moći. Stoga možemo zaključiti kako je akademsko okruženje iz perspektive studenata i studentica još uvijek obilježeno „staklenim stropom“, i to neovisno o dominantnoj zastupljenosti studentica na sveučilištu. No, iskustvo diskriminacije nije isključivo žensko pitanje te su svakako potrebna dodatna istraživanja kako bi se istražile dimenzije diskriminacije studenata. Rezultati upućuju na potrebu snažnije zastupljenosti teme rodne ravnopravnosti u akademskoj zajednici uz uspostavljanje institucionalne podrške u suzbijanju diskriminacije.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-08-31

Kako citirati

Ćavar, I. i Opačić, A. (2023) „Percepcija i iskustvo rodne diskriminacije studenata i studentica na Sveučilištu u Zagrebu“, Revija za sociologiju, 53(2), str. 179–212. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/ojs/index.php/rzs/article/view/21327 (Pristupljeno: 24studeni2024).

Broj časopisa

Rubrika

Znanstveni radovi (izvorni i pregledni)