Biti medijski pismen u Hrvatskoj: karakteristike i odabrane dimenzije medijske pismenosti kao društvene prakse

Autor(i)

  • Paško Bilić Institute for Development and International Relations, Croatia
  • Marija Brajdić Vuković Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska

Ključne riječi:

društvena praksa, medijska pismenost, kritičko mišljenje, pismenost o vijestima, internetske vještine

Sažetak

U ovom se radu koriste teorije društvene prakse, nove studije pismenosti i kritike medijske pismenosti. Medijska pismenost omogućuje građanima sudjelovanje u društvu putem tradicionalnih i digitalnih medija. Primjenom odabranih dimenzija postojećih instrumenata kao što su News media literacy scale i Internet skills survey te originalno razvijenih čestica, medijsku pismenost promatramo kao društvenu praksu kritičkog mišljenja, proizvodnje sadržaja i dimenzije tehničkih vještina. Tri su dimenzije dalje operacionalizirane u aditivne ljestvice kritičke percepcije tradicionalnih medija (KPTM), kritičke percepcije digitalnih alata (KPDA), društvene uključivosti u medijima (DUM), proizvodnje sadržaja (PS) i vještina pretraživanja internetskih informacija (PII). Rezultati istraživanja provedenog na uzorku odraslih hrvatskih građana (n=1033) reprezentativnih za spol, dob, regiju i obrazovanje pokazuju da je dob glavni prediktor za sve ljestvice. Odnos između ljestvica pokazuje pozitivnu korelaciju između KPTM-a, KPDA-a i DUM-a. U isto vrijeme, KPTM, KPDA i DUM u negativnoj su korelaciji s PII-jem. Oni manje vješti u internetskom pretraživanju manje su kritični prema tradicionalnim medijima i digitalnim alatima i manje su uvjereni da mediji trebaju pokrivati ​​pitanja društvene uključivosti. Također, biti vještiji u proizvodnji sadržaja ne podrazumijeva nikakav drugi odnos, samo onaj koji se odnosi na negativnu povezanost s nedostatkom PII-ja. Ovaj rad pridonosi operacionalizaciji medijske pismenosti za sociološka istraživanja i boljem razumijevanju medijske pismenosti u općoj populaciji u Hrvatskoj.

Biografija autora

Paško Bilić, Institute for Development and International Relations, Croatia

Medijske studije su interdisciplinarni znanstveni časopis pokrenut 2010. godine s ciljem da postane međunarodni forum za objavljivanje znanstvenih i stručnih radova te istraživanja s područja medija, komunikacija, novinarstva te odnosa s javnošću. Izlaze u lipnju i prosincu svake godine.<strong>Prethodna izdanja časopisa:</strong> <a href="https://hrcak.srce.hr/medijske-studije" target="_blank" rel="noopener" data-mce-href="https://hrcak.srce.hr/medijske-studije">https://hrcak.srce.hr/medijske-studije</a>

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-08-31

Kako citirati

Bilić, P. i Brajdić Vuković, M. (2023) „Biti medijski pismen u Hrvatskoj: karakteristike i odabrane dimenzije medijske pismenosti kao društvene prakse“, Revija za sociologiju, 53(2), str. 241–270. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/ojs/index.php/rzs/article/view/24214 (Pristupljeno: 24studeni2024).

Broj časopisa

Rubrika

Znanstveni radovi (izvorni i pregledni)