Trojstvena teologija u Karmelskoj školi

Autor(i)

  • Jakov Mamić Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Ključne riječi:

trojstvena teologija, Karmel, Bog, transcendencija, sjedinjenje, biće, teologalne kreposti, Ivan od Križa

Sažetak

Polazeći od obilja već napisanih studija na ovu temu unutar karmelske duhovnosti, nimalo se ne kolebam izraziti mišljenje o njihovoj određenoj nedostatnosti, osobito s obzirom na potrebu kvalitetnijega razumskog pristupa ovako teškim temama, ali i potrebu uspostave njihova odnosa s teološkom i kulturalnom osjetljivošću danas. Već u prvom dijelu svoje studije, izdvajajući tzv. “konstitutivne” elemente trinitarne teologije u toj velikoj školi duhovnosti, stavljam primarni naglasak na “interkomunionalnost”, u kojoj svako teološko istraživanje nalazi svoj smisao. Ova interkomunija ostvaruje se odnosima koji su posve u skladu kako s ontološkom stvarnošću ljudskoga bića tako i Boga koji mu se otkriva radi zajedništva. Naime temeljna ljudska potreba je doseći transcendentnost svoga bića. Upravo u toj potrebi nazirem mogućnost da se ona doista i ostvari putem susreta našega bića s božanskim bićem kroz odnose koji mijenjaju. Veliku ulogu u ostvarivanju te temeljne ljudske potrebe pridajem posredstvu teološke spoznajne stvarnosti, koja se događa kroz studij ili općenito kroz neki drugi oblik prouke. Na taj način, zahvaljujući otvaranju bića interkomuniji i proširenju spoznajnoga, sve više se umanjuje prostor ograničenosti našega bića, a istovremeno ono se sve više otvara svojim novim mogućnostima. Govor odnošajnosti, koji po sebi pripada kategoriji osobe, primjenjujem i na monoteističko poimanje Boga u Karmelu, apstrahirajući na čas, ali samo kategorijalno, od njegove trinitarnosti, kojoj ću se u središnjem dijelu ove studije intenzivnije posvetiti kroz analizu sanjuanističkog pristupa iznesenoj temi. Zanimljivo je primijetiti da je specificum ove velike škole upravo “odnošajnost” i onda kada pojmovi kao takvi to ne sugeriraju, nego su takve naravi da im “odnošajnost”, u smislu ujedinjujuće dimenzije Boga i čovjeka, što je svojstvo trinitarnog pristupa, i nije svojstvena, kao što je slučaj kada se govori o Bogu kao takvom. Ovo razrađujem u trećem dijelu studije. Trojstvenu odnošajnost obrađujem sustavnije u četvrtom dijelu ovoga istraživanja, oslanjajući se na dosta preciznu analizu kako pojmovlja tako i kategorija velikoga crkvenog naučitelja Ivana od Križa. Ukazujem također na egzistencijalni smisao ove odnošajnosti: preobrazba čovjeka.

##submission.downloads##

Objavljeno

2021-06-21

Broj časopisa

Rubrika

Izvorni znanstveni rad