Tranzicija, Vol. 14 No. 30, 2012.
Pregledni rad
MOĆ MEDIJA ILI MEDIJI MOĆI Predizborna retorika Općih izbora u BiH 2010. godine
Adis Arapović
; analitičar javnih politika u Bosni i Hercegovini
Bedrudin Brljavac
; analitičar javnih politika u Bosni i Hercegovini
Sažetak
Bosna i Hercegovina, kao postkonfliktna i tranzicijska zemlja sa sui generis političkim sistemom niske efikasnosti, vlastite javne politike kreira i sprovodi u specifičnom ambijentu reducirane suverenosti i niskog nivoa odgovornosti ključnih političkih institucija i drugih političkih subjekata. Takav politički ambijent pogoduje proliferaciji nacionalističke, konfliktne i antiustavne retorike i prakse, što svoju kulminaciju doživaljava u periodu predizborne kampanje. Nedovršen zakonodavni izborni okvir, svjesna opstrukcija međunaronodnih izbornih standarda i domaće legislative od strane većine političkih subjekata, visok nivo utjecaja političkih i ekonomskih centara moći na rad medija, nedovoljan broj nezavisnih medija, nerazvijeno civilno društvo, te politizirane i podkapacitirane institucije nadležne za sprovođenje i monitoring izbornog procesa, značajni su razlozi odsustva volje kandidata za ustavnim, zakonskim i etičkim ponašanjem tokom predizborne kampanje. Posljedica navednenog jeste da je predizborna kampanja većine političkih subjekata uglavnom negativistička, ne fokusira se na elementarna pitanja životnog standarda i prioritetne izazove države i društva (poput nužnih ustavnih reformi, euro-atlantskih integracija, strukturalnih ekonomsko-socijalnih reformi, visoke nezaposlenosti, itd.), već na međusobna sukobljavanja, potenciranje krupnih političkih i statusnih pitanja entiteta i konstitutivnih naroda, zatim na partikularnu etno-nacionalističku retoriku, između ostalog negiranjem ustavnih i historijskih činjenica, te na međusobno neutemeljeno diskreditiranje. Krajnji ishod, primarno zahavljujući ulozi masovnih medija, jeste generiranje atmosfere straha i nacionalne homogenizacije, uz istovremeno skrivanje stvarnih ideoloških, političkih, ekonomskih i drugih centara moći, čiji interes i ciljevi perpetuiraju etno-matricu i/ili održavaju status quo.
Ključne riječi
izbori; Bosna i Hercegovina; (pred)izborna kampanja; politički subjekti; etno-nacionalistička retorika; javni prostor; mediji; moć
Hrčak ID:
94574
URI
Datum izdavanja:
31.12.2012.
Posjeta: 1.771 *