Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Razumijevanje koncepata u fizičkim jednadžbama

Nataša Erceg orcid id orcid.org/0000-0003-3308-1372 ; Odjel za fiziku Sveučilišta u Rijeci
Ivica Aviani ; Institut za fiziku, Zagreb, Prirodoslovno-matematički fakultet Sveučilišta u Splitu, Split


Puni tekst: hrvatski pdf 503 Kb

str. 61-82

preuzimanja: 2.054

citiraj


Sažetak

U cilju pronalaženja učinkovitih metoda za nastavu fizike istraživali smo kakve su učeničke i studentske sposobnosti rješavanja netradicionalnog problema iz kinematike. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 276 srednjoškolskih učenika i studenata fizike. Radi stjecanja
uvida u okružje u kojem učenici stječu svoja znanja, analizirali smo 16 nastavnih materijala iz fizike s ciljem utvrđivanja zastupljenosti netradicionalnih problema u njima, a 48 srednjoškolskih nastavnika smo pitali kako očekuju da bi na postavljena pitanja u zadatku
odgovorila većina njihovih učenika. Pred učenike i studente postavili smo problem s pitanjima otvorenog tipa, a nastavnicima smo dali upitnik zatvorenog tipa sastavljen iz odgovora učenika i studenata. Rezultati pokazuju postojanje povezanosti kurikuluma i stupnja obrazovanja s rješivosti zadatka. Međutim, pojedini ispitanici daju netočne odgovore na jednostavna konceptualna pitanja iako točno odgovaraju na pitanje koje zahtijeva matematičke vještine. Nastavnici značajno precjenjuju točnost učeničkih odgovora. Analiza
udžbenika i ostalih nastavnih sredstava iz fizike pokazuje da su tradicionalni problemi većinski zastupljeni s tim da nismo našli probleme tipa kojeg smo koristili u istraživanju. To dijelom objašnjava rezultate ispitivanja. Pretpostavljamo da bi se uvođenjem netradicionalnih problema u nastavu fizike sposobnosti matematičkog
korištenja i konceptualnog razumijevanja fizičkih jednadžbi mogle razvijati usporedno. U tom smislu planiramo buduća istraživanja koja će se temeljiti na provedenoj studiji.

Ključne riječi

fizičke jednadžbe; konceptualno razumijevanje; kurikulum; učeničko /studentsko rješavanje problema; udžbenici fizike

Hrčak ID:

138785

URI

https://hrcak.srce.hr/138785

Datum izdavanja:

15.1.2013.

Posjeta: 3.033 *