Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Interkulturalno-pedagoški čimbenici turizma

Stjepan Jagić ; Sveučilište u Zadru Odjel za pedagogiju


Puni tekst: hrvatski pdf 253 Kb

str. 73-84

preuzimanja: 625

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 150 Kb

str. 85-85

preuzimanja: 234

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 150 Kb

str. 86-86

preuzimanja: 189

citiraj


Sažetak

Problem rada odnosi se na turizam kao čimbenik interkulturalno-pedagoških promjena u receptivnoj i emitivnoj turističkoj sredini Republike Hrvatske. Koncepcija i problem empirijskog dijela istraživanja oslanja se na teorijsko‐metodološka određenja turizma Jafara Jafaria i Krzystofa Przeclawskoga. Przeclawski definira turizam kao dodire kultura i smatra da ga treba promatrati kao interkulturalni kontakt. Istraživanje se temelji na pretpostavci da su varijable turističke aktivnosti povezane sa stupnjem etnocentrizma ispitanika, odnosno stavom i mišljenjem o određenom narodu ili narodnoj skupini. Primijenjen je upitnik kojega čine 34 pitanja socio-demografskih varijabla i 18 tvrdnja kao elemenata etnocentričnosti. Skala je definirana na temelju poimanja etnocentrizma koji podrazumijeva opću tendenciju da se vrlo pozitivno procjenjuje vlastita kultura, a da se ljudi ostalih kultura podcjenjuju. Rezultati ispitanika (446) su analizirani preko tri skupine: turistički djelatnici (TD), lokalno receptivno stanovništvo (neturistički djelatnici) (LRS) i stanovnici neturističkog područja (pretežito sjeverni i središnji dio RH) (SNTP). Zatim prema kriterijima: broja posjeta i duljine boravka stranim zemljama. Analiza ukupnog rezultata stupnja etnocentričnosti upućuje na zaključak da je turizam značajan čimbenik za formiranje stupnja etnocentričnosti ispitanika. Stupanj etnocentričnosti turističkih djelatnika i lokalnoga receptivnog stanovništva je viši od stanovnika neturističkog područja, ali se smanjuje u ovisnosti od duljine boravka ispitanika u stranim zemljama. Rezultati ovoga istraživanja pokazuju da turizam s aspekta međukulturnih odnosa djeluje na receptivnu i emitivnu sredinu. Empirijska analiza pokazuje da je turizam prvorazredni interkulturalni fenomen koji snažno promovira i stvara interkulturalni duh. Zato bi pri kreiranju opće i posebne prosvjetne politike Republike Hrvatske bilo potrebno akceptirati i te spoznaje.

Ključne riječi

kultura; multikulturalizam; interkulturalizam; interkulturalne promjene; etnocentrizam; turizam i turistička kultura

Hrčak ID:

139314

URI

https://hrcak.srce.hr/139314

Datum izdavanja:

19.5.2006.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 2.089 *