Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v18i1.1885
Povezanost morfoloških karakteristika i motoričkih znanja kod jedanaestogodišnjih učenica
Lidija Vlahović
; Faculty of Philosophy, University of Split
Bojan Babin
; Faculty of Kinesiology, University of Split
Josip Babin
; Faculty of Kinesiology, University of Split
Sažetak
Istraživanje je provedeno s ciljem utvrđivanja povezanosti morfoloških karakteristika i motoričkih znanja reprezentativnih nastavnih tema službenog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture za učenice petih razreda osnovne škole. U skladu s navedenim na uzorku od 152 učenice u dobi od 11 godina primijenjeno je 16 antropometrijskih mjera za procjenu morfoloških karakteristika i 7 testova reprezentativnih nastavnih tema za procjenu motoričkih znanja. Rezultati kanoničke korelacijske analize provedene između sustava morfoloških varijabli i varijabli motoričkih znanja učenica pokazuju kako je izdvojen jedan par statistički značajnih kanoničkih faktora s koeficijentom kanoničke korelacije od 0,61 (p = 0,00). Struktura relacija izoliranog značajnog para kanoničkog faktora pokazala je da su učenice koje su postigle bolje ocjene u testovima motoričkih znanja Brzo trčanje do 60 m iz niskog starta, Stoj na rukama uz okomitu plohu, Skok u vis prekoračnom tehnikom „škare“ i Pad naprijed preko ramena u dominantnu stranu imale niže vrijednosti u mjerama potkožnog masnog tkiva i voluminoznosti tijela, i obrnuto. Nešto niže, ali također negativne vrijednosti korelacije s navedenim antropometrijskim mjerama pokazala su i preostala tri testa motoričkih znanja. Pokazatelji redundancije ukazuju na to kako je skupom varijabli morfoloških karakteristika moguće procijeniti samo 16,51 % varijance skupa varijabli motoričkih znanja i obrnuto kako je skupom varijabli motoričkih znanja moguće procijeniti 21,57 % varijance skupa varijabli morfoloških karakteristika. Dobiveni rezultati upućuju na zaključak da je za lošije izvođenje motoričkih znanja u ovom istraživanju nesumnjivo odgovorna endomorfna tjelesna građa ispitanica, koja se predstavila kao izraziti remeteći faktor.
Ključne riječi
motoričko učenje; tjelesna i zdravstvena kultura; osnovna škola; učenice; somatske karakteristike
Hrčak ID:
155473
URI
Datum izdavanja:
30.3.2016.
Posjeta: 2.131 *