Izvorni znanstveni članak
Intelektualni stilovi i školsko postignuće
Amir Pušina
orcid.org/0000-0001-6045-1143
; Filozofski fakultet Univerziteta u Sarajevu
Danijela Zuletović
; Katolički školski centar Svetoga Josipa, Sarajevo
Ivana Katavić
; Katolički školski centar Svetoga Josipa, Sarajevo
Sažetak
U istraživanju se tragalo za odgovorom na jedno od kontroverznih pitanja o intelektualnim stilovima – njihovoj vrijednosti za školsko postignuće. Oslanjajući se teorijski na trosložni model intelektualnih stilova (Zhang i Sternberg, 2005) cilj je bio utvrditi postojanje razlika u preferencijama intelektualnih stilova učenika koji ostvaruju različit školski uspjeh. Ukupno 130 učenica i 78 učenika (N = 208) prosječne starosne dobi M = 16,46 (SD = ,50) Srednje medicinske škole i Opće – realne gimnazije Katoličkog školskog centra „Sveti Josip“ iz Sarajeva anketnim upitnikom i bosansko-hercegovačkom (BH) verzijom Inventara o stilovima mišljenja (Thinking Styles Inventory-Revised II, TSI-R2 Sternberg et al., 2007), ispitano je o temeljnim demografskim varijablama (spol, dob), školskom uspjehu i intelektualnim stilovima. TSI-R2 BH je na osam, od originalno 13 predloženih skala demonstrirao zadovoljavajuću Cronbach α pouzdanost raspona od ,72 za zakonodavni do ,85 za oligarhijski stil, uz medijan ,74. Faktorskom analizom maksimalne vjerojatnosti podržana je internalna konstruktna valjanost gdje su izlučena tri faktora objašnjavajući ukupno 70,96 % ukupne varijance, psihometrijski i psihologijski podržavajući trosložni stil-model. Primjenom t–testa nađene su tri statistički značajne relacije intelektualnih stilova i školskog postignuća. Bolje školsko postignuće ostvaruju učenici više skloni zakonodavnom i sudskom stilu koje karakterizira veća kognitivna kompleksnost, nonkonformizam, originalnost i kreativnost i manje skloni konzervativnom stilu koji pripada stilovima niže kognitivne kompleksnosti, konformizma, respektiranja autoriteta i egzekutivnosti. Intelektualni stilovi koji generiraju kreativnost prema ovome istraživanju više vrijede, što je na tragu recentnih istraživanja o vrijednosti intelektualnih stilova, kako za školu, tako i život uopće (Zhang, 2017).
Ključne riječi
intelektualni stil; konzervativni stil; sudski stil; školsko postignuće; trosložni model; zakonodavni stil
Hrčak ID:
224385
URI
Datum izdavanja:
15.1.2019.
Posjeta: 1.995 *