Skip to the main content

Original scientific paper

20 years of Plinacro – gas transmission system development and new pipeline monitoring, operation and maintenance technologies

Elazabeta Hribar
Elizabeta Hribar
David Roketinec
Dario Noha
Darko Pavlović


Full text: croatian pdf 2.535 Kb

page 53-65

downloads: 306

cite

Download JATS file


Abstract

The first gas pipelines for the transmission of natural gas in Croatia were built more than fifty years ago. The development of the gas transmission system began in 1954 when INA-Naftaplin started the construction of the first Ivanić Grad-Zagreb gas pipeline, which was completed in 1959. Moreover, the construction of the Rogatec-Zabok gas pipeline and its connecting to the transmission system of Slovenia provided preconditions for the import of gas from Russia, which started in 1978. In this period, the gas transmission system of the Republic of Croatia underwent numerous changes, upgrades, and modernizations. New gas pipelines, measuring-reduction stations, gas nodes and a compressor station were constructed. Numerous equipment has been installed and it has undergone the largest transformation in the last twenty years, in terms of the materials from which gas pipelines are made today, the methods by which they are tested and the sophisticated software that monitors the parameters of the gas pipeline walls condition. With the advancement of technology, the methods of maintenance of gas pipelines and associated equipment are inevitably changing. Today Plinacro conducts in-line inspections of gas pipelines very precisely, it calculates the growth of corrosion and the service life of damaged pipes with considerable accuracy. Plinacro uses the state-of-the-art in-line inspection tools, provides cathodic protection on almost all gas pipelines, and checks gas pipelines for leaks by drones on inaccessible parts of routes. With its continuous monitoring, management and maintenance of the transmission system and technological facilities, adequate preparation of the system for the necessary operating conditions, analysing the conditions in the system and forecasting its behaviour, Plinacro ensures safe and secure gas delivery and it is undoubtedly ready for new challenges in the coming years.

Keywords

Pipeline maintenance; in-line inspections; pipeline cathodic protection; drone pipeline inspections; PIMS

Hrčak ID:

264399

URI

https://hrcak.srce.hr/264399

Publication date:

14.5.2021.

Article data in other languages: croatian

Visits: 897 *




Uvod

Društvo Plinacro d.o.o. osnovano je 2001. kao sastavni dio INA Grupe, a postaje samostalno Društvo u stopostotnom vlasništvu Republike Hrvatske 11. ožujka 2002. godine. Tadašnji energetski regulator, Vijeće za regulaciju energetskih djelatnosti, 2003. izdaje Plinacru dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti transporta plina, čime su ostvareni svi preduvjeti za razvoj tvrtke i plinskog transportnog sustava. Pri tome je važno istaknuti da je Plinacro sukladno Planu razvoja izgradnje i modernizacije plinskog transportnog sustava u Republici Hrvatskoj u dva investicijska ciklusa (razvojno-ulagački ciklusi, 2002. – 2006., 2007. – 2011.), vrijedna više od 5 milijardi kuna, izgradio više od 1100 kilometara novih plinovoda i pratećih objekata. Isto tako, početkom 2018. počeo je i treći investicijski ciklus vrijedan 2 milijarde kuna (izgrađena prva kompresorska stanica na plinskom transportnom sustavu i osiguran stalni dvosmjerni protok plina na interkonekciji s Mađarskom; rekonstrukcijom magistralnog plinovoda Rogatec – Zabok isto je omogućeno i sa Slovenijom, završena je i izgradnja otpremnog plinovoda Zlobin – Omišalj). Na slici 1. prikazan je razvoj transportnog sustava Plinacra od osnutka do danas. Hrvatska je 1962. godine imala 112 kilometara plinovoda, deset godina kasnije transportni sustav sastojao se od ukupno 484 km plinovoda, a 1982. godine od 1320 km plinovoda. U narednih deset godina izgrađena su dodatna 284 kilometra plinovoda. U trenutku izdvajanja Plinacra iz INA-e 2002. godine transportni sustav sastojao se od 1876 km plinovoda, dok danas Plinacro upravlja s oko 2550 km visokotlačnih plinovoda. Od transportnog sustava kakav je bio prije dvadeset godina nastao je transportni sustav kakav imamo danas – veći, moderniji i za transport sigurniji sustav. Plinovodni sustav Republike Hrvatske sastoji se od ukopanih plinovoda, nadzemnih instalacija, mjerno-redukcijskih stanica, plinskih čvorova i kompresorske stanice te možemo reći da se u dvadeset godina transportni sustav Plinacra gotovo udvostručio. U vremenu energetske tranzicije i dekarbonizacije plina, ističemo kako je plinski transportni sustav u mogućnosti primiti sve plinove, koji zadovoljavaju zahtjeve standardne kvalitete plina iz Općih uvjeta za opskrbu plinom (bioplin, miješani plin, plin iz biomase i UPP), u onoj mjeri u kojoj se takvi plinovi mogu tehnički i sigurno primiješati u tok prirodnog plina i tako distribuirati kroz plinski sustav. Naime, prema sada dostupnim podatcima o mogućnosti transporta vodika kroz sustave za transport prirodnog plina, moguće je bez dodatnih tehničkih zahvata u regulacijskim sklopovima i mjernoj opremi transportirati čak i do 50 % vodika u smjesi metana. Pri tome treba istaknuti da kod transporta 100-postotnog vodika kroz mrežu čeličnih plinovoda još nije dovoljno dokazan utjecaj vodika na trajnost i integritet stijenke cjevovoda (zbog male veličine molekule, vodik na sobnoj temperaturi i tlakovima ispod 100 bara uzrokuje krhkost kod čelika veće čvrstoće i prodire u pukotine koje nastaju na površini metala te ima negativan utjecaj na plastičnost materijala, što može dovesti do pucanja cjevovoda). Negativan utjecaj vodika značajniji je kod materijala veće čvrstoće, koji se koriste kod plinovoda za više razine tlaka. Utjecaj vodika na čelike manje čvrstoće (API 5L A, B, X42 i X46) manji je te se očekuje da će oni biti sigurni za transport visokih koncentracija vodika. S tim u vezi, ako uzmemo u obzir da su u područjima velike koncentracije potrošnje (sjeverozapadna i istočna Hrvatska) plinovodi izgrađeni od „mekog“ (50 bara) i „čvršćeg“ (70 bar) čelika nalaze u istim koridorima, prema dostupnim saznanjima o utjecaju vodika na stijenke plinovoda, Plinacrov sustav ima visoku razinu mogućnosti prihvata i transporta visokih koncentracija vodika, kako u vremenu paralelnog transporta vodika i prirodnog plina, tako i u vremenu pune dekarbonizacije transportnog sustava.

Metode

Metode korištene u izradi rada.

Rezultati

Tekst rezultata

Rasprava

Tekst

References

1. 

, author. "Pravilnik o tehničkim uvjetima i normativima za siguran transport tekućih i plinovitih ugljikovodika magistralnim naftovodima i plinovodima te naftovodima i plinovodima za međunarodni transport". Službeni list SFRJ. ():

2. 

, author. "Industrija nafte i prirodnoga plina -Katodna zaštita cjevovodnih transportnih sustava -1. dio: Cjevovodi na kopnu“". HRN EN ISO 15589-1. ():

3. 

, author. "Katodna zaštita ukopanih ili uronjenih metalnih objekata – Opća načela i primjena za cjevovode". HRN EN 12954. ():

4. 

, author. "Pipeline maintenance welding practices". API RP 1107. ():

5. 

, author. "Gas Transmission and distribution piping systems". ASME 31.8. ():

6. 

, author. Managing system integrity of gas pipelines". ASME 31.8S. ():

7. 

, author. "Manual for Determining the Remaining Strength of Corroded Pipelines". ASME 31G. ():

8. 

, author. "Repair of Pressure Equipment and Piping". ASME PCC-2. ():

9. 

, author. 2020. "Plinacro, Desetogodišnji plan razvoja plinskog transportnog sustava Republike Hrvatske 2021. - 2030.". ():

10. 

Pavlović D., ; Banovac E. , authors. 2020. "Natural gas as a geopolitical factor of energy transition". 1. Proceedings of the 35th International Scientific and Expert Meeting of Gas Professionals, 1-12, (Invited lecture). ():


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.