Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

20 godina Plinacra – razvoj i nove tehnologije nadzora, upravljanja i održavanja plinskog transportnog sustava

Elazabeta Hribar
Elizabeta Hribar
David Roketinec
Dario Noha
Darko Pavlović


Puni tekst: hrvatski pdf 2.535 Kb

str. 53-65

preuzimanja: 501

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak


Od izgradnje prvih plinovoda koji su služili za transport prirodnog plina u Hrvatskoj prošlo je više od pedeset godina. Naime, razvoj transportnog sustava plinovoda započinje 1954. godine kada INA-Naftaplin počinje graditi prvi plinovod Ivanić Grad – Zagreb, koji je dovršen 1959. godine. Također, izgradnjom plinovoda Rogatec – Zabok te povezivanjem s transportnim sustavom Slovenije osigurani su preduvjeti za uvoz plina iz Rusije, koji započinje 1978. godine. Za to je vrijeme, plinski transportni sustav Republike Hrvatske doživio je brojne izmjene, nadogradnje i modernizacije. Izgrađeni su novi plinovodi, mjerno-redukcijske stanice, plinski čvorovi te kompresorska stanica. Ugrađena je brojna oprema koja je doživjela najveći preobražaj u posljednjih dvadeset godina, od materijala od kojih se danas izrađuju plinovodi, metoda kojima se ispituju pa do sofisticiranih softvera kojima se prate parametri stanja stijenki plinovoda. S napretkom tehnologije neminovno se mijenjaju i načini održavanja plinovoda i pripadajuće opreme. Tako danas Plinacro vrlo precizno snima plinovode in-line, računa rast korozije i s priličnom točnošću izračunava vijek trajanja oštećenih cijevi. Plinacro koristi najmodernije in-line snimače plinovoda, ugrađuje katodnu zaštitu na gotovo svim plinovodima te dronovima provjerava plinovode na nepropusnost na nedostupnim dijelovima trasa. Plinacro svojim neprekidnim nadzorom, upravljanjem i održavanjem transportnog sustava i tehnoloških objekata, odgovarajućom pripremom sustava za potrebne uvjete rada, analizom uvjeta u sustavu i predviđanjem njegova ponašanja, osigurava pouzdanu i sigurnu isporuku plina te je nedvojbeno spreman za nove izazove u predstojećim godinama.

Ključne riječi

Održavanje plinovoda – in-line inspekcije; katodna zaštita plinovoda; inspekcije plinovoda dronovima; PIMS

Hrčak ID:

264399

URI

https://hrcak.srce.hr/264399

Datum izdavanja:

14.5.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.613 *




Uvod

Društvo Plinacro d.o.o. osnovano je 2001. kao sastavni dio INA Grupe, a postaje samostalno Društvo u stopostotnom vlasništvu Republike Hrvatske 11. ožujka 2002. godine. Tadašnji energetski regulator, Vijeće za regulaciju energetskih djelatnosti, 2003. izdaje Plinacru dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti transporta plina, čime su ostvareni svi preduvjeti za razvoj tvrtke i plinskog transportnog sustava. Pri tome je važno istaknuti da je Plinacro sukladno Planu razvoja izgradnje i modernizacije plinskog transportnog sustava u Republici Hrvatskoj u dva investicijska ciklusa (razvojno-ulagački ciklusi, 2002. – 2006., 2007. – 2011.), vrijedna više od 5 milijardi kuna, izgradio više od 1100 kilometara novih plinovoda i pratećih objekata. Isto tako, početkom 2018. počeo je i treći investicijski ciklus vrijedan 2 milijarde kuna (izgrađena prva kompresorska stanica na plinskom transportnom sustavu i osiguran stalni dvosmjerni protok plina na interkonekciji s Mađarskom; rekonstrukcijom magistralnog plinovoda Rogatec – Zabok isto je omogućeno i sa Slovenijom, završena je i izgradnja otpremnog plinovoda Zlobin – Omišalj). Na slici 1. prikazan je razvoj transportnog sustava Plinacra od osnutka do danas. Hrvatska je 1962. godine imala 112 kilometara plinovoda, deset godina kasnije transportni sustav sastojao se od ukupno 484 km plinovoda, a 1982. godine od 1320 km plinovoda. U narednih deset godina izgrađena su dodatna 284 kilometra plinovoda. U trenutku izdvajanja Plinacra iz INA-e 2002. godine transportni sustav sastojao se od 1876 km plinovoda, dok danas Plinacro upravlja s oko 2550 km visokotlačnih plinovoda. Od transportnog sustava kakav je bio prije dvadeset godina nastao je transportni sustav kakav imamo danas – veći, moderniji i za transport sigurniji sustav. Plinovodni sustav Republike Hrvatske sastoji se od ukopanih plinovoda, nadzemnih instalacija, mjerno-redukcijskih stanica, plinskih čvorova i kompresorske stanice te možemo reći da se u dvadeset godina transportni sustav Plinacra gotovo udvostručio. U vremenu energetske tranzicije i dekarbonizacije plina, ističemo kako je plinski transportni sustav u mogućnosti primiti sve plinove, koji zadovoljavaju zahtjeve standardne kvalitete plina iz Općih uvjeta za opskrbu plinom (bioplin, miješani plin, plin iz biomase i UPP), u onoj mjeri u kojoj se takvi plinovi mogu tehnički i sigurno primiješati u tok prirodnog plina i tako distribuirati kroz plinski sustav. Naime, prema sada dostupnim podatcima o mogućnosti transporta vodika kroz sustave za transport prirodnog plina, moguće je bez dodatnih tehničkih zahvata u regulacijskim sklopovima i mjernoj opremi transportirati čak i do 50 % vodika u smjesi metana. Pri tome treba istaknuti da kod transporta 100-postotnog vodika kroz mrežu čeličnih plinovoda još nije dovoljno dokazan utjecaj vodika na trajnost i integritet stijenke cjevovoda (zbog male veličine molekule, vodik na sobnoj temperaturi i tlakovima ispod 100 bara uzrokuje krhkost kod čelika veće čvrstoće i prodire u pukotine koje nastaju na površini metala te ima negativan utjecaj na plastičnost materijala, što može dovesti do pucanja cjevovoda). Negativan utjecaj vodika značajniji je kod materijala veće čvrstoće, koji se koriste kod plinovoda za više razine tlaka. Utjecaj vodika na čelike manje čvrstoće (API 5L A, B, X42 i X46) manji je te se očekuje da će oni biti sigurni za transport visokih koncentracija vodika. S tim u vezi, ako uzmemo u obzir da su u područjima velike koncentracije potrošnje (sjeverozapadna i istočna Hrvatska) plinovodi izgrađeni od „mekog“ (50 bara) i „čvršćeg“ (70 bar) čelika nalaze u istim koridorima, prema dostupnim saznanjima o utjecaju vodika na stijenke plinovoda, Plinacrov sustav ima visoku razinu mogućnosti prihvata i transporta visokih koncentracija vodika, kako u vremenu paralelnog transporta vodika i prirodnog plina, tako i u vremenu pune dekarbonizacije transportnog sustava.

Metode

Metode korištene u izradi rada.

Rezultati

Tekst rezultata

Rasprava

Tekst

References

1. 

, author. "Pravilnik o tehničkim uvjetima i normativima za siguran transport tekućih i plinovitih ugljikovodika magistralnim naftovodima i plinovodima te naftovodima i plinovodima za međunarodni transport". Službeni list SFRJ. ():

2. 

, author. "Industrija nafte i prirodnoga plina -Katodna zaštita cjevovodnih transportnih sustava -1. dio: Cjevovodi na kopnu“". HRN EN ISO 15589-1. ():

3. 

, author. "Katodna zaštita ukopanih ili uronjenih metalnih objekata – Opća načela i primjena za cjevovode". HRN EN 12954. ():

4. 

, author. "Pipeline maintenance welding practices". API RP 1107. ():

5. 

, author. "Gas Transmission and distribution piping systems". ASME 31.8. ():

6. 

, author. Managing system integrity of gas pipelines". ASME 31.8S. ():

7. 

, author. "Manual for Determining the Remaining Strength of Corroded Pipelines". ASME 31G. ():

8. 

, author. "Repair of Pressure Equipment and Piping". ASME PCC-2. ():

9. 

, author. 2020."Plinacro, Desetogodišnji plan razvoja plinskog transportnog sustava Republike Hrvatske 2021. - 2030.". ():

10. 

Pavlović D.; ; Banovac E. , authors. 2020."Natural gas as a geopolitical factor of energy transition". 1. Proceedings of the 35th International Scientific and Expert Meeting of Gas Professionals, 1-12, (Invited lecture). ():


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.