Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.21464/sp36204

Od shensi-ja do jingjie-ja: metoda umjetničke uobrazilje i najviša estetička sfera

Téa Sernelj orcid id orcid.org/0000-0002-3677-7810 ; Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Aškerčeva 2, SI–1000 Ljubljana


Puni tekst: engleski pdf 717 Kb

str. 313-332

preuzimanja: 272

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 717 Kb

str. 331-331

preuzimanja: 306

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 717 Kb

str. 331-332

preuzimanja: 173

citiraj

Puni tekst: francuski pdf 717 Kb

str. 332-332

preuzimanja: 244

citiraj


Sažetak

U članku se ispituje sadržaj i značenje kineskog estetskog koncepta shensi i njegov odnos prema pojmu najvišeg estetskog područja (jingjie). Duhovnu kontemplaciju ili umjetničku uobrazilju (shensi) temeljito je istražio Liu Xie (465. – 522.) u svom teorijskom radu o književnom pisanju Književni um i rezbarenje zmajeva u 6. stoljeću. Ovo je djelo prva sustavna teorija umjetničkog stvaralaštva u klasičnoj kineskoj estetici. Međutim, estetsku teoriju jingjie-ja prvi je istražio Wang Changling (698. – 756.) tijekom dinastije Tang, ali ju je dalje razvio Wang Guowei (1877. – 1927.) na pragu 20. stoljeća, što se smatra početkom modernizacije kineske estetike. Članak detaljno istražuje oba koncepta i argumentira da je shensi zapravo estetska metoda koja vodi do postizanja najviše estetičke sfere (jingjie) kada se uspješno primjenjuje i pojavljuje u umjetničkom procesu i samom umjetničkom djelu.

Ključne riječi

shensi; jingjie; Liu Xie; Wang Changling; Wang Guowei; kineska estetika

Hrčak ID:

280202

URI

https://hrcak.srce.hr/280202

Datum izdavanja:

20.1.2022.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački francuski

Posjeta: 2.411 *