Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15516/cje.v24i1.4115
Razvoj konceptualnoga razumijevanja fizikalnih i kemijskih promjena na makroskopskoj, podmikroskopskoj i simboličkoj razini – međugeneracijsko istraživanje
Katarina Putica
orcid.org/0000-0002-5609-2368
; Innovative Centre of the Faculty of Chemistry University of Belgrade Studentski trg 12-16, 11158 Belgrade, Serbia
Sažetak
Kako bi se objasnio način na koji se tijekom vremena razvija proces razumijevanja
kemijskih pojmova na makroskopskoj, podmikroskopskoj i simboličkoj razini,
predlažu se dva modela: model ekspanzijskoga trokuta i model rastućega ledenjaka.
S ciljem provjere valjanosti ovih dvaju modela, u ovom je istraživanju ispitano
mijenja li se u značajnoj mjeri razina razumijevanja pojmova vezanih uz fizikalne
i kemijske promjene na svakoj od navedenih razina s dobi učenika, pokazuju li
odabrane dobne skupine značajne razlike u razumijevanju na navedenim razinama
te razlikuju li se rezultati dobiveni za ove dobne skupine. U sklopu istraživanja,
121 učenik u dobi od 14 godina, 108 učenika u dobi od 16 godina te 112 učenika u
dobi od 19 godina riješili su test kojim se provjeravalo njihovo razumijevanje ranije
spomenutih pojmova, na sve tri razine. Učenici u dobi od 16 i 19 godina ostvarili
su značajno bolje rezultate od učenika u dobi od 14 godina, na svakoj razini, dok
su sve dobne skupine pokazale značajno bolje razumijevanje fizikalnih i kemijskih
promjena na makroskopskoj i simboličkoj u usporedbi s podmikroskopskom razinom.
Zaključak je da, iako su predloženi modeli općenito gledajući valjani, nastavne metode
koje se primjenjuju i struktura kurikula za Kemiju imaju veliki utjecaj na razvoj
konceptualnoga razumijevanja kod učenika, na sve tri razine kemijskoga znanja.
Ključne riječi
model ekspanzijskoga trokuta; model rastućega ledenjaka; oksidacija magnezija; sublimacija vode
Hrčak ID:
280319
URI
Datum izdavanja:
18.5.2022.
Posjeta: 938 *