Filozofska istraživanja, Vol. 42 No. 1, 2022.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi42106
Sloboda volje ugovornih strana u kontekstu adhezijskih ugovora, s naglaskom na ugovore sklopljene putem informatičke mreže
Dubravka Klasiček
orcid.org/0000-0001-6230-5203
; Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Pravni fakultet Osijek, Stjepana Radića 13, HR–31000 Osijek
Sažetak
U 21. stoljeću možemo reći da živimo u »novom normalnom« vremenu, kada pravo – i općenito čovjekov život – promatramo kroz prizmu sveprisutne digitalne tehnologije. Digitalna tehnologija već duže vrijeme uvelike utječe na kompletno društveno funkcioniranje, a samim time i na tradicionalne institute građanskog prava, kao što su pravo vlasništva, nasljeđivanje i sklapanje ugovora. Tehnologija ove institute dovodi u novo, digitalno, okruženje, pri čemu je potrebno uvažavati posebnosti tog okruženja. Načelo dispozitivnosti jedno je od temeljnih načela građanskog prava koje posebno do izražaja dolazi prilikom sklapanja klasičnih ugovora obveznog prava. Nasuprot tome, adhezijski ugovori su ugovori čiji sadržaj diktira jedna strana, dok ih druga strana može samo prihvatiti ili odbiti – take it or leave it. U kontekstu adhezijskih ugovora, jasno je da sloboda ugovaranja može, u određenim slučajevima, biti narušena. U današnje vrijeme, ogroman broj ovakvih ugovora sklapa se putem informatičke mreže. Radi se o ugovorima na koje svaki korisnik web stranice mora pristati da bi je mogao koristiti. Problem nedostatka mogućnosti izbora onoga tko pristaje na unaprijed objavljene uvjete poslovanja jedne strane, kod ovakvih adhezijskih ugovora može doći do izražaja i više nego kod klasičnih adhezijskih ugovora. Naime, zbog nekih obilježja ovakvih ugovora, korisnici web stranice ponekada nisu ni svjesni da su nekim svojim ponašanjem pristali na uvjete poslovanja pružatelja internetskih usluga, kome pripada ta stranica. Samim time, ti korisnici ne znaju ni na što su pristali, sve dok ne nastanu problemi u odnosu između njih i pružatelja usluga. Ovom problemu svakako pridonosi i ponašanje ugovornih strana ovakvih ugovora, pri čemu se pružatelji internetskih usluga ponekada trude većinu odredaba u ugovoru okrenuti u svoju korist te prividno umanjiti važnosti tih ugovora, dok korisnici to ignoriraju i pristaju na sve ponuđeno, ponekada ni ne znajući da su uopće dali svoje pristanak.
Ključne riječi
sloboda ugovaranja; adhezijski ugovor; adhezijski ugovor sklopljen putem informatičke mreže; pružatelji internetskih usluga; browsewrap; clickwrap
Hrčak ID:
281086
URI
Datum izdavanja:
17.7.2022.
Posjeta: 3.380 *