Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Virtualno kao sablast aktualnog: Kamenita vrata Ante Babaje

Višnja Pentić


Puni tekst: hrvatski pdf 116 Kb

str. 171-182

preuzimanja: 29

citiraj


Sažetak

Dubinskom analizom najvažnijih oblikovnih postupaka posljednji dugometražni igrani film Ante Babaje Kamenita vrata (1992) pročitan je kao djelo koje na formalnoj i sadržajnoj razini za svoj središnji interes postavlja preoblikovanje i nadilaženje dihotomija: odsutno – prisutno, mentalno – materijalno, odnosno virtualno – aktualno, upisanih u ontološke definicije filmskog medija. Za opisivanje specifične logike filmom stvorenog svijeta, u kojem se na sadržajnoj razini prikazuju posljednji dani i smrt sredovječnoga liječnika Borasa, kojoj prethodi zbližavanje s misterioznom ženom, upotrebljavaju se koncepti halucinacije i sablasnoga. Babaja je u Kamenitim vratima iznašao formulu kako da bešavno integrira mentalne, odnosno unutarnje i apstraktne sadržaje u narativne procedure filma, fokusiravši se na prikazivanje mrtvih i odsutnih kao nezaobilazne sastavnice stvarnosti. Mrtvi poput sablasti sudjeluju u svijetu živih, postajući njegovim virtualnim, što se u filmu uprizoruje samosvjesnom upotrebom koncepta nerazlučivosti subjektivnog i objektivnog, fizičkog i mentalnog, vidljivog i nevidljivog, kao i njihovim kontinuiranim međusobnim zrcaljenjem. Sve prikazano istovremeno može biti čitano i kao materijalna stvarnost u kojoj promatramo događaje iz posljednjeg perioda Borasova života, ali i kao mentalna stvarnost, odnosno halucinacija koju Boras doživljava u trenutku smrti. S ciljem prikazivanja suštinske utkanosti fenomena smrti u svijet živih, u filmu se uspostavlja prikazivački režim u kojem stvarno i nestvarno više nisu odvojivi, a koji odgovara onomu što Deleuze naziva kristalnim režimom u kojem se aktualno i virtualno filmske slike kontinuirano zrcale u točki nerazlučivosti. Taj postupak omogućuje da smrt bude prikazana kao sablast utkana među žive i s njima neraskidivo i nerazlučivo povezana, postajući sablasna virtualnost koja definira i konstantno preoblikuje aktualno.

Ključne riječi

hrvatski film; Kamenita vrata; Ante Babaja; halucinacija; smrt; sablasno; kristalni režim

Hrčak ID:

322293

URI

https://hrcak.srce.hr/322293

Datum izdavanja:

11.11.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 111 *