Skip to the main content

Professional paper

https://doi.org/10.31727/m.27.4.1

Pregled ustaljenih primjera praksi praćenja cijena u Europi

Jernej Prišenk ; Faculty of Agriculture and Life Sciences, University of Maribor, Hoče, Slovenia
Ivo Grgić ; Faculty of Agriculture, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Marin Čagalj orcid id orcid.org/0000-0003-4193-7759 ; Institute for Adriatic Crops and Karst Reclamation, Split, Croatia *
Nejc Zidar ; Faculty of Agriculture and Life Sciences, University of Maribor, Hoče, Slovenia

* Corresponding author.


Full text: english pdf 261 Kb

page 322-333

downloads: 151

cite


Abstract

Ova studija istražuje ustaljene primjere praksi praćenja cijena diljem Europe, ističući različite
strategije koje primjenjuju nacionalna tijela kako bi osigurala transparentnost tržišta, zaštitila potrošače i održala poštenu konkurenciju. Ispituje uloge ključnih institucija poput nacionalnih tijela za zaštitu tržišnog natjecanja, agencija za zaštitu potrošača i statističkih ureda, kao i napore Europske komisije za usklađivanje praksi u državama članicama. Primjeri iz zemalja EU ilustriraju niz metodologija, od tradicionalnog prikupljanja podataka do korištenja digitalnih platformi i analitike u stvarnom vremenu. Studija naglašava važnost praćenja cijena u reagiranju na inflacijske pritiske, otkrivanju tržišnih poremećaja i
informiranju javne politike. Analizirajući trenutne pristupe, rad pruža uvid u najbolje prakse i identificira mogućnosti za daljnje inovacije i prekograničnu suradnju u promjenjivom europskom gospodarskom krajoliku. Zbog raznih manipulativnih taktika i inovativnih strategija određivanja cijena koje su u Hrvatskoj koristili neki trgovci, mjere nisu uspjele potaknuti istinski konkurentno tržišno okruženje niti učinkovito obuzdati rast cijena i inflaciju u poljoprivrednom i prehrambenom sektoru kroz povećanu svijest potrošača. U Sloveniji ovaj pristup nije dao željene rezultate. Što se tiče Hrvatske, njegovu učinkovitost tek
treba vidjeti. Međutim, važno je napomenuti da značajan udio kupaca hrane u Hrvatskoj čine turisti, koji vjerojatno neće često koristiti takve alate za praćenje cijena.

Keywords

Praćenje cijena hrane, analize, Europska unija, Slovenija, Hrvatska

Hrčak ID:

333876

URI

https://hrcak.srce.hr/333876

Publication date:

22.7.2025.

Article data in other languages: english german spanish italian

Visits: 425 *