Original scientific paper
https://doi.org/10.46672/aet.11.2.1
MENADŽERSKA PERCEPCIJA INSTITUCIONALNE POTPORE PRI INTERNACIONALIZACIJI HOTELSKIH PODUZEĆA PUTEM KOMERCIJALNE DIPLOMACIJE
Ivana Licul
orcid.org/0000-0001-8238-8317
; Faculty of Tourism and Hospitality Management, University of Rijeka
Abstract
Komercijalna diplomacija predstavlja posrednički mehanizam između državnih institucija i poduzeća, usmjerena na olakšavanje tržišnog pristupa i smanjenje troškova internacionalizacije, stvarajući preduvjete za njihovu međunarodnu tržišnu prisutnost. Iako znanost prepoznaje važnost ovakvog oblika institucionalne potpore u procesu internacionalizacije poslovanja,
odnos državnih institucija i poslovnog sektora nedovoljno je istražen, pri čemu se istraživački ciljevi često ograničavaju na makroekonomsku razinu, zanemarujući potrebe poduzetničkog sektora i specifičnosti djelatnosti u kojima djeluje. Ovo istraživanje fokusira se na sektor malih i srednje velikih hotelskih poduzeća u Hrvatskoj, s naglaskom na percepciju hotelskih
menadžera o značaju institucija nadležnih za pružanje usluga komercijalne diplomacije. Svrha je razumjeti kako hotelski menadžeri vrednuju ulogu državnih institucija u olakšavanju međunarodnog tržišnog pozicioniranja. Na uzorku od 103 ispitanika istražen je utjecaj veličine i lokacije hotela na percepciju relevantnosti institucija koje pružaju usluge komercijalne diplomacije u procesu međunarodnog tržišnog proboja. Rezultati sugeriraju značajne razlike u percepciji institucionalne
potpore ovisno o lokaciji (p = 0,001) i veličini hotela (p = 0,045). Hotelska poduzeća u zaleđu Jadranske regije i u Panonskoj Hrvatskoj percipiraju institucije kao važnije u odnosu na one uz obalu i u Sjevernoj Hrvatskoj,
dok mala i srednje velika hotelska poduzeća vrednuju institucionalnu podršku više nego mikro poduzeća. Rezultati ukazuju na potrebu za prilagođenim modelima institucionalne potpore koji uzimaju u obzir regionalne i strukturne specifičnosti hotelskog sektora, s ciljem učinkovitijeg poticanja procesa internacionalizacije putem komercijalne diplomacije.
Keywords
komercijalna diplomacija, mala i srednje velika poduzeća, hotelijerska djelatnost, menadžment
Hrčak ID:
340162
URI
Publication date:
4.12.2025.
Visits: 0 *