Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.46672/aet.11.2.1

MENADŽERSKA PERCEPCIJA INSTITUCIONALNE POTPORE PRI INTERNACIONALIZACIJI HOTELSKIH PODUZEĆA PUTEM KOMERCIJALNE DIPLOMACIJE

Ivana Licul orcid id orcid.org/0000-0001-8238-8317 ; Faculty of Tourism and Hospitality Management, University of Rijeka


Full text: croatian pdf 444 Kb

page 3-30

downloads: 0

cite

Full text: english pdf 444 Kb

page 3-30

downloads: 0

cite


Abstract

Komercijalna diplomacija predstavlja posrednički mehanizam između državnih institucija i poduzeća, usmjerena na olakšavanje tržišnog pristupa i smanjenje troškova internacionalizacije, stvarajući preduvjete za njihovu međunarodnu tržišnu prisutnost. Iako znanost prepoznaje važnost ovakvog oblika institucionalne potpore u procesu internacionalizacije poslovanja,
odnos državnih institucija i poslovnog sektora nedovoljno je istražen, pri čemu se istraživački ciljevi često ograničavaju na makroekonomsku razinu, zanemarujući potrebe poduzetničkog sektora i specifičnosti djelatnosti u kojima djeluje. Ovo istraživanje fokusira se na sektor malih i srednje velikih hotelskih poduzeća u Hrvatskoj, s naglaskom na percepciju hotelskih
menadžera o značaju institucija nadležnih za pružanje usluga komercijalne diplomacije. Svrha je razumjeti kako hotelski menadžeri vrednuju ulogu državnih institucija u olakšavanju međunarodnog tržišnog pozicioniranja. Na uzorku od 103 ispitanika istražen je utjecaj veličine i lokacije hotela na percepciju relevantnosti institucija koje pružaju usluge komercijalne diplomacije u procesu međunarodnog tržišnog proboja. Rezultati sugeriraju značajne razlike u percepciji institucionalne
potpore ovisno o lokaciji (p = 0,001) i veličini hotela (p = 0,045). Hotelska poduzeća u zaleđu Jadranske regije i u Panonskoj Hrvatskoj percipiraju institucije kao važnije u odnosu na one uz obalu i u Sjevernoj Hrvatskoj,
dok mala i srednje velika hotelska poduzeća vrednuju institucionalnu podršku više nego mikro poduzeća. Rezultati ukazuju na potrebu za prilagođenim modelima institucionalne potpore koji uzimaju u obzir regionalne i strukturne specifičnosti hotelskog sektora, s ciljem učinkovitijeg poticanja procesa internacionalizacije putem komercijalne diplomacije.

Keywords

komercijalna diplomacija, mala i srednje velika poduzeća, hotelijerska djelatnost, menadžment

Hrčak ID:

340162

URI

https://hrcak.srce.hr/340162

Publication date:

4.12.2025.

Article data in other languages: english

Visits: 0 *