Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.32728/studpol/2025.14.01.02

Stilizacije istarsko-primorskih glazbenih idioma u djelu Pazinska zvona Slavka Zlatića

Branko Radić *

* Corresponding author.


Full text: croatian pdf 2.124 Kb

page 21-47

downloads: 0

cite


Abstract

Pazinska zvona skladba je za simfonijski orkestar iz kasne
skladateljske faze Slavka Zlatića. Stilski pluralističko dvadeseto stoljeće
ostavilo je traga i na Zlatićevu stvaralaštvu, što je vidljivo ne tek u samim
skladateljskim postupcima već i u novom, svježem i specifičnom tretmanu
istarskoga modusa. Zlatić ga preispituje kako bi došao do saznanja koliku
zvučnu nadogradnju može podnijeti, a da ostane zvučno prepoznatljiv.
Potpuni raskid s istarskim molom, durski kvintakordi na neodređenoj
tonalnoj osnovi, spoj dviju simetričnih ljestvica različitih tonalnih težišta,
bimodalnost, cjelostepena ljestvica, interpolacija kromatike u istarski
modus; sve su to postupci koje u Zlatićevu slučaju možemo staviti pod
zajednički nazivnik „eksperimenta“, shvaćajući, naravno, taj pojam vrlo
uvjetno. Iako su poneki dijelovi skladbe na samoj ivici ekspresionizma,
nota finalis je i dalje čvrsto uporište arhaičnoga izvora i izričaja, a
između tih uporišta pojavljuje se slobodna glazbena tekstura obilježena
karakteristikama tradicijske glazbe, koje su više ili manje slušno uočljive,
ovisno o razradi tematskoga materijala. Postupci razgradnje tonaliteta i
isticanja kolorita stoje u uzročno-posljedičnoj vezi; oni nikada nisu samima
sebi svrha, već proizlaze iz skladateljeve težnje da što snažnije prizove duh
istarskoga folklornog izraza.

Keywords

Slavko Zlatić; harmonija; istarski modus; modalnost; tonski niz

Hrčak ID:

340344

URI

https://hrcak.srce.hr/340344

Publication date:

5.12.2025.

Article data in other languages: english

Visits: 0 *