Izvorni znanstveni članak
“SMRT FAŠIZMU, TO NE PIŠE U KATEKIZMU”: NASLIJEĐE SOCIJALIZMA U HRVATSKOJ POPULARNOJ GLAZBI NAKON RASPADA JUGOSLAVIJE
Catherine Baker
orcid.org/0000-0002-3991-7946
; Modern Languages, University of Southampton, Southampton, UK
Sažetak
U radu se raspravlja o tekstualnom i strukturnom naslijeđu socijalizma u hrvatskoj popularnoj glazbi od raspada socijalizma i Jugoslavije. Popularna je kultura u okviru jugoslavenskog socijalizma bila nelagodan kompromis između socijalističke svijesti i kapitalističkog konzumerizma. Popularna je glazba doživjela ista proturječja kao i drugi aspekti života u Jugoslaviji, poput shopping-turizma, a pregovaranje s ideološkim poljem socijalističke prakse bilo je rutinski dio profesionalnog života glazbenika. Najvidljivije naslijeđe socijalizma u hrvatskoj popularnoj glazbi su komentari o svakodnevnom životu u Jugoslaviji te ikonografija koja predstavlja osobno i javno naslijeđe socijalizma nakon raspada Jugoslavije. Međutim, negacija socijalističkog iskustva u nekim antikomunističkim
glazbenim tekstovima i sama je naslijeđem socijalizma – ne samo zato jer se bez socijalizma ne bi imalo što negirati već i zbog kontinuiteta nazora da bi zabava trebala interpelirati potrošaće unutar državno poduprtog kolektivnog identiteta. Taj je nazor premostio socijalističko i rano postsocijalističko razdoblje te nastavlja definirati granice prihvatljivog diskurzivnog polja kulturne produkcije. U zaključku se razmatraju izgledi za teoriju popularne kulture u postsocijalizmu, pri čemu povijesne i zemljopisne razlike otežavaju usporedbu.
Ključne riječi
socijalizam; postsocijalizam; popularna kultura; popularna glazba; Hrvatska; sjećanje
Hrčak ID:
53555
URI
Datum izdavanja:
15.6.2010.
Posjeta: 4.417 *