Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

“SMRT FAŠIZMU, TO NE PIŠE U KATEKIZMU”: NASLIJEĐE SOCIJALIZMA U HRVATSKOJ POPULARNOJ GLAZBI NAKON RASPADA JUGOSLAVIJE

Catherine Baker orcid id orcid.org/0000-0002-3991-7946 ; Modern Languages, University of Southampton, Southampton, UK


Puni tekst: engleski pdf 199 Kb

str. 163-183

preuzimanja: 1.641

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 76 Kb

str. 183-183

preuzimanja: 719

citiraj


Sažetak

U radu se raspravlja o tekstualnom i strukturnom naslijeđu socijalizma u hrvatskoj popularnoj glazbi od raspada socijalizma i Jugoslavije. Popularna je kultura u okviru jugoslavenskog socijalizma bila nelagodan kompromis između socijalističke svijesti i kapitalističkog konzumerizma. Popularna je glazba doživjela ista proturječja kao i drugi aspekti života u Jugoslaviji, poput shopping-turizma, a pregovaranje s ideološkim poljem socijalističke prakse bilo je rutinski dio profesionalnog života glazbenika. Najvidljivije naslijeđe socijalizma u hrvatskoj popularnoj glazbi su komentari o svakodnevnom životu u Jugoslaviji te ikonografija koja predstavlja osobno i javno naslijeđe socijalizma nakon raspada Jugoslavije. Međutim, negacija socijalističkog iskustva u nekim antikomunističkim
glazbenim tekstovima i sama je naslijeđem socijalizma – ne samo zato jer se bez socijalizma ne bi imalo što negirati već i zbog kontinuiteta nazora da bi zabava trebala interpelirati potrošaće unutar državno poduprtog kolektivnog identiteta. Taj je nazor premostio socijalističko i rano postsocijalističko razdoblje te nastavlja definirati granice prihvatljivog diskurzivnog polja kulturne produkcije. U zaključku se razmatraju izgledi za teoriju popularne kulture u postsocijalizmu, pri čemu povijesne i zemljopisne razlike otežavaju usporedbu.

Ključne riječi

socijalizam; postsocijalizam; popularna kultura; popularna glazba; Hrvatska; sjećanje

Hrčak ID:

53555

URI

https://hrcak.srce.hr/53555

Datum izdavanja:

15.6.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.417 *