Original scientific paper
Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja
Zvonimir Komar
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Full text: croatian pdf 261 Kb
page 25-40
downloads: 1.115
cite
APA 6th Edition
Komar, Z. (2012). Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja, 9 (1/2), 25-40. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja, vol. 9, no. 1/2, 2012, pp. 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. Accessed 4 Dec. 2024.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja 9, no. 1/2 (2012): 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
Harvard
Komar, Z. (2012). 'Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja', Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), pp. 25-40. Available at: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461 (Accessed 04 December 2024)
Vancouver
Komar Z. Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2012 [cited 2024 December 04];9(1/2):25-40. Available from: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
IEEE
Z. Komar, "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja", Pedagogijska istraživanja, vol.9, no. 1/2, pp. 25-40, 2012. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. [Accessed: 04 December 2024]
Full text: english pdf 106 Kb
page 41-41
downloads: 296
cite
APA 6th Edition
Komar, Z. (2012). Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja, 9 (1/2), 25-40. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja, vol. 9, no. 1/2, 2012, pp. 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. Accessed 4 Dec. 2024.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja 9, no. 1/2 (2012): 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
Harvard
Komar, Z. (2012). 'Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja', Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), pp. 25-40. Available at: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461 (Accessed 04 December 2024)
Vancouver
Komar Z. Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2012 [cited 2024 December 04];9(1/2):25-40. Available from: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
IEEE
Z. Komar, "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja", Pedagogijska istraživanja, vol.9, no. 1/2, pp. 25-40, 2012. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. [Accessed: 04 December 2024]
Full text: german pdf 106 Kb
page 42-42
downloads: 411
cite
APA 6th Edition
Komar, Z. (2012). Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja, 9 (1/2), 25-40. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja, vol. 9, no. 1/2, 2012, pp. 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. Accessed 4 Dec. 2024.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja 9, no. 1/2 (2012): 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
Harvard
Komar, Z. (2012). 'Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja', Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), pp. 25-40. Available at: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461 (Accessed 04 December 2024)
Vancouver
Komar Z. Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2012 [cited 2024 December 04];9(1/2):25-40. Available from: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
IEEE
Z. Komar, "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja", Pedagogijska istraživanja, vol.9, no. 1/2, pp. 25-40, 2012. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. [Accessed: 04 December 2024]
Abstract
Suvremena pedagogija najčešće nekritički pristaje na odgojno-obrazovnim reformama implicirane pozitivističke, otuđene koncepte apsolutne reprodukcije postojećega. Središnje obilježje otuđenosti jest razdvojenost spoznajnog subjekta i spoznajnog objekta, s ontološkom apsolutizacijom objekta, gdje zatvoreni, „zamrznuti”, nehistorijski realitet postaje mjerilo svih svrha, ciljeva i „potreba”. Subjekt tada načelno može samo „odgovarati” tim potrebama reproducirajući ono isto. Drugim riječima, njegova otuđena kreacija povratno mu, objektno, autoritetom „realiteta” određuje cjelokupno bivanje. Forme te otuđenosti danas su ponajprije tehnologizirana znanost, operacionalizirani znanstveni jezik koji prekoračuje samu znanost i postaje specifičan „društveni biheviorizam” (Marcuse, 1989), industrija kulture i kapitalizam koji svojom logikom nosi sve ove forme otuđene ljudske pseudoprakse. Pedagogijski i pedagoški put u prevladavanju ove teško će sastoji se u ponovnom uspostavljanju subjekt-objektnosti u teoriji odgoja i obrazovanja, didaktici, metodologiji i svim granama pedagogije na primjerenim specifičnim razinama, koje bi – da bi odgovarale ideji pedagogije - morale postati antipozitivističke, dijalektičke, povijesne, razvojne.
Keywords
otuđenje; pedagogija; tehnologija; znanost; industrija kulture; odgojno-obrazovna reforma
Hrčak ID:
113461
URI
https://hrcak.srce.hr/113461
Publication date:
20.11.2012.
Article data in other languages:
english
german
Visits: 3.784
*