Review article
Ranokršćansko školstvo za odrasle
Marko Pranjić
orcid.org/0000-0001-7072-0300
; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu
Abstract
Rano kršćanstvo nije bilo indiferentno prema kvaliteti svoga članstva. Ono pokušava iznaći novi model kvalificiranja vlastitih snaga ne toliko vezano za zasebne školske strukture koliko za životno svjedočanstvo onih koji su prihvatili kršćanstvo kao vlastiti pogled na svijet. Okružena helenističkom odnosno rimskom kulturom i na neki način njome izazivana, prva kršćanska zajednica nije mogla ostati indiferentna na te poticaje, niti ih je smjela obezvrijediti. Doduše i dalje se pohađaju grčke škole, i dalje se vrednuje grčka kultura, i dalje se iščitavaju grčki i rimski klasici, ali sada s određenom svrhom: da omoguće što dublje poniranje i shvaćanje kršćanske novine. To su počeci onoga što ćemo kasnije nazvati crkvenim školama za odrasle osobe. Prva takva je nastala u Aleksandriji pa je prozvana Aleksandrijskom školom na kojoj su poučavali Klement Aleksandrijski i Origen. Ovaj posljednji je i začetnik nove nastavne metode koja je počivala na filološkoj ocjeni biblijskog teksta, a svrha joj je bila da se iznađe ispravno, kritičko iščitavanje biblijske poruke. Sastojala se od dviju razina. Prva, literarna, ograničavala se na područje osjetilne stvarnosti, a zadatak joj je bio da egzeget uvede u više, duhovno tumačenje, koje odgovara razini razumljive stvarnosti. Druga je alegorijski postupak koji je iz biblijskih tekstova izvlačio životnu poruku koja nije bila vidljiva na prvi pogled i pri pukom čitanju teksta nego tek iz njegove ciljane interpretacije.
Keywords
rano kršćanstvo; škola; Origen; Aleksandrijska škola; alegorijski postupak
Hrčak ID:
138879
URI
Publication date:
16.7.2012.
Visits: 1.054 *