hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

Ranokršćansko školstvo za odrasle

Marko Pranjić   ORCID icon orcid.org/0000-0001-7072-0300 ; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu

Puni tekst: hrvatski, pdf (260 KB) str. 511-528 preuzimanja: 141* citiraj
APA 6th Edition
Pranjić, M. (2012). Ranokršćansko školstvo za odrasle. Napredak, 153 (3-4), 511-528. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/138879
MLA 8th Edition
Pranjić, Marko. "Ranokršćansko školstvo za odrasle." Napredak, vol. 153, br. 3-4, 2012, str. 511-528. https://hrcak.srce.hr/138879. Citirano 04.08.2020.
Chicago 17th Edition
Pranjić, Marko. "Ranokršćansko školstvo za odrasle." Napredak 153, br. 3-4 (2012): 511-528. https://hrcak.srce.hr/138879
Harvard
Pranjić, M. (2012). 'Ranokršćansko školstvo za odrasle', Napredak, 153(3-4), str. 511-528. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/138879 (Datum pristupa: 04.08.2020.)
Vancouver
Pranjić M. Ranokršćansko školstvo za odrasle. Napredak [Internet]. 2012 [pristupljeno 04.08.2020.];153(3-4):511-528. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/138879
IEEE
M. Pranjić, "Ranokršćansko školstvo za odrasle", Napredak, vol.153, br. 3-4, str. 511-528, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/138879. [Citirano: 04.08.2020.]

Sažetak
Rano kršćanstvo nije bilo indiferentno prema kvaliteti svoga članstva. Ono pokušava iznaći novi model kvalificiranja vlastitih snaga ne toliko vezano za zasebne školske strukture koliko za životno svjedočanstvo onih koji su prihvatili kršćanstvo kao vlastiti pogled na svijet. Okružena helenističkom odnosno rimskom kulturom i na neki način njome izazivana, prva kršćanska zajednica nije mogla ostati indiferentna na te poticaje, niti ih je smjela obezvrijediti. Doduše i dalje se pohađaju grčke škole, i dalje se vrednuje grčka kultura, i dalje se iščitavaju grčki i rimski klasici, ali sada s određenom svrhom: da omoguće što dublje poniranje i shvaćanje kršćanske novine. To su počeci onoga što ćemo kasnije nazvati crkvenim školama za odrasle osobe. Prva takva je nastala u Aleksandriji pa je prozvana Aleksandrijskom školom na kojoj su poučavali Klement Aleksandrijski i Origen. Ovaj posljednji je i začetnik nove nastavne metode koja je počivala na filološkoj ocjeni biblijskog teksta, a svrha joj je bila da se iznađe ispravno, kritičko iščitavanje biblijske poruke. Sastojala se od dviju razina. Prva, literarna, ograničavala se na područje osjetilne stvarnosti, a zadatak joj je bio da egzeget uvede u više, duhovno tumačenje, koje odgovara razini razumljive stvarnosti. Druga je alegorijski postupak koji je iz biblijskih tekstova izvlačio životnu poruku koja nije bila vidljiva na prvi pogled i pri pukom čitanju teksta nego tek iz njegove ciljane interpretacije.

Ključne riječi
rano kršćanstvo; škola; Origen; Aleksandrijska škola; alegorijski postupak

Hrčak ID: 138879

URI
https://hrcak.srce.hr/138879

Posjeta: 260 *