Review article
BAJKA JAGOR IVANE BRLIĆ MAŽURANIĆ KAO ISHODIŠTE ZA PEDAGOŠKO I EVOLUCIJSKO-PSIHOLOŠKO RAZMATRANJE „PEPELJUGA EFEKTA“
Katarina Dadić
; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Odjel za edukacijske znanosti i izobrazbu nastavnika, Zagreb, Hrvatska
Bruno Pušić
; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Odjel za edukacijske znanosti i izobrazbu nastavnika, Zagreb, Hrvatska
Abstract
U brojnim kulturama postoje stereotipi o „okrutnosti” pomajki i/ili poočima u odnosu s njihovom nebiološkom djecom koji najčešće proizlaze iz nejasnoće njihovih uloga u obitelji, ali i dječjih negativnih stavova vezanih uz ponovno sklapanje novoga braka svojih roditelja. Tim stereotipima u znatnoj su mjeri pridonijele i bajke koje se naraštajima čitaju, uz koje djeca odrastaju i odgajaju se. Zbog toga smo se u članku kao polazištem za analizu koristili hrvatskom bajkom Jagor Ivane Brlić Mažuranić budući da se u njoj tematizira navedena problematika. Na tragu svojih zapažanja, razmatramo imaju li navedeni stereotipi uporište u stvarnom životu, koristeći se dvama pristupima: pedagoškim i evolucijsko-psihološkim. Nadalje, u radu detaljno analiziramo i postojeće stereotipe o pomajkama i/ili poočimima u odnosu s njihovom nebiološkom djecom s ciljem kako bi se ustanovilo jesu li djeca koja žive s jednim biološkim roditeljem i jednim nebiološkim roditeljem uistinu u nepovoljnijim obiteljskim uvjetima (međuodnosu) u usporedbi s djecom koja žive s biološkim roditeljima. Isto tako, detaljan pregled recentnih pedagoških i evolucijsko-psiholoških istraživanja o pomajkama i/ili poočimima u znatnoj je mjeri pridonio pedagoškoj evaluaciji navedenog problema kako bi se ustanovilo: a) zašto su postojeći stereotipi o pomajkama i/ili poočimima i njihovom odnosu prema djeci koja im nisu biološka izazov za suvremenu pedagogiju, ali i b) na koji koji način ona može i treba odgovoriti na postojeće probleme budući da je kao znanost i u službi djelovanja.
Keywords
bajka; dijete; evolucijska psihologija; pedagogija; pomajka; poočim; stereotip
Hrčak ID:
179040
URI
Publication date:
1.12.2016.
Visits: 2.867 *