Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.21066/carcl.libri.8.1.1

Nepoznati Šulek: naučitelj odhranjivanja i obučavatelj čitanja

Jelena Vignjević orcid id orcid.org/0000-0002-0411-7615 ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Bernardina Petrović ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Full text: croatian pdf 374 Kb

page 91-109

downloads: 508

cite


Abstract

Bogoslav Šulek poznat je ponajprije kao jezikoslovac, leksikograf i publicist. U njegovu se radu posebno ističe prinos znanstvenomu nazivlju na hrvatskom jeziku, pa ga se naziva utemeljiteljem hrvatskoga znanstvenoga nazivlja. Međutim, slabo je i nedostatno razmatran Šulekov prinos didaktici kao općoj teoriji školskoga poučavanja i učenja, a napose metodici početnoga čitanja na hrvatskom jeziku, o čem se raspravlja u ovom radu. Bogoslav je Šulek naime 1850. u Zagrebu tiskom Franje Župana objavio Naputak za one, koji uče čitati i Malu čitanku za početnike. U tima dvjema knjižicama, prvoj namijenjenoj učiteljima i roditeljima, a drugoj učenicima, Bogoslav Šulek predstavlja tadašnjoj hrvatskoj školskoj javnosti novu metodu podučavanja čitanja – „Lautir-Methode“ – po kojoj se čitanje uči tako da se izgovara i pamti glas slova, a ne njegov naziv. Šulekov metodički priručnik i čitanka u ovom su radu sagledani u kontekstu onodobne metodike početnoga čitanja na hrvatskom jeziku, čime se pokazala njihova uloga prekretnice u dotadašnjem načinu opismenjavanja.

Keywords

Bogoslav Šulek; Mala čitanka za početnike; metodika početnoga čitanja; Naputak za one, koji uče čitati;

Hrčak ID:

227430

URI

https://hrcak.srce.hr/227430

Publication date:

31.10.2019.

Article data in other languages: english

Visits: 1.723 *