International studies, Vol. IX No. 1, 2009.
Original scientific paper
"Trijumf volje" kao trijumf nacizma. Propaganda u filmu Leni Riefenstahl
Tihomir Cipek
orcid.org/0000-0002-3253-7326
; Faculty of Political Sciences, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Abstract
U tekstu su ukratko izložene glavne značajke nacističke propagande i filmske industrije, a zatim se analizira način na koji film Leni Riefenstahl "Trijumf volje" prikazuje stranački kongres "Nacionalsocijalističke njemačke radničke stranke" održan u Nürnbergu 1934. godine.
Pokazalo se da film propagira dvije osnovne vrijednosti nacionalsocijalističke ideologije: ideju "jedinstvene narodne zajednice" i "načelo vođe". Istaknuto je da se nacistička propaganda temeljila na Hitlerovoj interpretaciji psihologije masa i praktičnim postavkama Goebbelsa. U svrhu djelotvorne propagande pod stranačku kontrolu stavljena je cjelokupna njemačka filmska industrija. Njezina je osnovna zadaća bila produbiti vjeru u Hitlera kao neupitnog vođu, stvoriti zajednički etos narodne zajednice i na taj način legitimirati vladajući totalitarni poredak. U svrhu legitimacije režima u "Trijumfu volje" Leni Riefenstahl koristila se osobito vrijednim postupkom montaže u stilu filmske teorije Bele Balazsa.
Stoga je uspjela postići da kamere u filmu počinju zbivanje pratiti očima gledatelja, a sve što se javlja na filmu postaje inkarnacija njihovih emocija. Na taj način se postigla uvjerljivost i omogućilo da nacističko uprizorenje stvarnosti filmskim postupkom supstituira realitet zamijenivši ga pseudoreligijskim ritualom iskazivanja vjernosti na liniji: vođa, stranka, narod, a upravo· to je bila glavna značajka i svrha nacističke propagande.
Keywords
nacizam; politički film; propaganda; Leni Riefenstahl
Hrčak ID:
291354
URI
Publication date:
1.2.2009.
Visits: 1.190 *