Skip to the main content

Original scientific paper

"Trijumf volje" kao trijumf nacizma. Propaganda u filmu Leni Riefenstahl

Tihomir Cipek orcid id orcid.org/0000-0002-3253-7326 ; Faculty of Political Sciences, University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 7.811 Kb

page 94-109

downloads: 389

cite


Abstract

U tekstu su ukratko izložene glavne značajke nacističke propagande i filmske industrije, a zatim se analizira način na koji film Leni Riefenstahl "Trijumf volje" prikazuje stranački kongres "Nacionalsocijalističke njemačke radničke stranke" održan u Nürnbergu 1934. godine.
Pokazalo se da film propagira dvije osnovne vrijednosti nacionalsocijalističke ideologije: ideju "jedinstvene narodne zajednice" i "načelo vođe". Istaknuto je da se nacistička propaganda temeljila na Hitlerovoj interpretaciji psihologije masa i praktičnim postavkama Goebbelsa. U svrhu djelotvorne propagande pod stranačku kontrolu stavljena je cjelokupna njemačka filmska industrija. Njezina je osnovna zadaća bila produbiti vjeru u Hitlera kao neupitnog vođu, stvoriti zajednički etos narodne zajednice i na taj način legitimirati vladajući totalitarni poredak. U svrhu legitimacije režima u "Trijumfu volje" Leni Riefenstahl koristila se osobito vrijednim postupkom montaže u stilu filmske teorije Bele Balazsa.
Stoga je uspjela postići da kamere u filmu počinju zbivanje pratiti očima gledatelja, a sve što se javlja na filmu postaje inkarnacija njihovih emocija. Na taj način se postigla uvjerljivost i omogućilo da nacističko uprizorenje stvarnosti filmskim postupkom supstituira realitet zamijenivši ga pseudoreligijskim ritualom iskazivanja vjernosti na liniji: vođa, stranka, narod, a upravo· to je bila glavna značajka i svrha nacističke propagande.

Keywords

nacizam; politički film; propaganda; Leni Riefenstahl

Hrčak ID:

291354

URI

https://hrcak.srce.hr/291354

Publication date:

1.2.2009.

Article data in other languages: english

Visits: 1.190 *