Prethodno priopćenje
Validacija hrvatske verzije ljestvice socio-emocionalne dobrobiti i otpornosti predškolske djece
Sanja Tatalović Vorkapić
orcid.org/0000-0002-9170-8455
; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Rijeci
Darko Lončarić
; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Rijeci
Sažetak
Kontekst ustanove za rani i predškolski odgoj i obrazovanje vrlo je značajan čimbenik u praćenju, prepoznavanju i poticanju dobrobiti djece. Stoga je osnovni cilj ovog rada bio validacija hrvatske verzije njemačke skale koja je nazvana Ljestvica socio-emocionalne dobrobiti i otpornosti predškolske djece (LJSEDOPD), te provjera temeljnih deskriptivnih parametara. U istraživanju je sudjelovalo N=112 odgojiteljica koje su primjenom ove skale opažale ukupno N=1792 djece (939 djevojčica i 853 dječaka) prosječne dobi M=4,89 godine. Odgojiteljice su opažale i procjenjivale ponašanja djece na 6 LJSEDOPD-podljestvica: Uspostavljanje kontakta i socijalne vještine, Samokontrola i promišljenost, Asertivnost, Emocionalna stabilnost i suočavanje sa stresom, Orijentiranost na zadatak i Uživanje u istraživanju. Eksploratorna faktorska analiza s Varimax rotacijom rezultirala je ljestvicom koja se sastoji od 5 podljestvica gotovo identične strukture s onima iz originalnog istraživanja uz izuzetak podljestvice. Orijentiranost na zadatak, koja nije zadržana. Dobne i spolne razlike u procjenjivanim dimenzijama pokazale su očekivani smjer, tj. značajno povećanje razina svih dimenzija s dobi, te značajno većih razina svih dimenzija kod djevojčica. Utvrđen je specifičan i neočekivani rezultat vezan uz značajan pad u uživanju u istraživanju između trogodišnjaka i četverogodišnjaka. Značajan doprinos ovog istraživanja leži u prilagodbi valjanog mjernog instrumenta čija je primjenjiva funkcija iznimna u radu s djecom predškolske dobi.
Ključne riječi
odgojitelji; otpornost; predškolska djeca; skala opažanja; socio-emocionalna dobrobit
Hrčak ID:
131196
URI
Datum izdavanja:
21.12.2014.
Posjeta: 4.665 *