Pregledni rad
https://doi.org/10.31192/np.19.2.11
Ideja pedagoške deontologije utemeljena na konceptima dužnosti
Mirko Lukaš
orcid.org/0000-0003-2725-3035
; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijek, Filozofski fakultet, Osijek, Hrvatska
Dean Cikovac
orcid.org/0000-0002-9560-1970
; Gimnazija Gaudeamus, Osijek, Hrvatska
Sažetak
Rad donosi mogućnosti utemeljenja pedagoške deontologije razmatrajući tri različita filozofska koncepta putem kojih se etičkim diskursom odgojno-obrazovnoj djelatnosti naglašava trajna potreba moralnog odgojnog djelovanja. Navedenim stajalištem ukazuje se na snažnu potrebu aktualiziranja, njegovanja i razvijanja moralne svijesti odgojno-obrazovnih djelatnika koja se u odgojnom procesu posreduje odgajaniku kao moralna spoznaja i iskustvo. Deontološki pristup u pedagoškoj djelatnosti uključuje posjedovanje i poštovanje profesionalne dužnosti odgojitelja u odnosima prema odgajaniku, ostalim čimbenicima odgojne djelatnosti i prema cjelokupnoj profesiji. Rad prezentira tri različita filozofska koncepta ideje dužnosti predstavljena u radovima Marka Tulija Cicerona, Immanuela Kanta i Jeremyja Benthama. Analizom autorovih promatranja i odrednica ideje dužnosti mogu se odrediti smjernice za suvremeni pristup poželjnog moralnog odgojnog djelovanja. Rad ideju dužnosti promatra kao obvezu, odgovornost i svijest odgojno-obrazovnih djelatnika koji svojim postupcima i izjavama djeluju na cjelovit razvitak osobnosti odgajanika. Stoga odgojno-obrazovni proces uz razvitak nužno mora djelovati i na zaštiti odgajanika od mogućih štetnih utjecaja koji se svakodnevno pojavljuju kao moralno upitni i odgojno neprihvatljivi.
Ključne riječi
deontologija; dužnost; moral; odgojitelj; profesija
Hrčak ID:
260524
URI
Datum izdavanja:
16.7.2021.
Posjeta: 1.682 *