Izvorni znanstveni članak
Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja
Zvonimir Komar
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Puni tekst: hrvatski pdf 261 Kb
str. 25-40
preuzimanja: 1.115
citiraj
APA 6th Edition
Komar, Z. (2012). Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja, 9 (1/2), 25-40. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja, vol. 9, br. 1/2, 2012, str. 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. Citirano 04.12.2024.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja 9, br. 1/2 (2012): 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
Harvard
Komar, Z. (2012). 'Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja', Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), str. 25-40. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461 (Datum pristupa: 04.12.2024.)
Vancouver
Komar Z. Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2012 [pristupljeno 04.12.2024.];9(1/2):25-40. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
IEEE
Z. Komar, "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja", Pedagogijska istraživanja, vol.9, br. 1/2, str. 25-40, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. [Citirano: 04.12.2024.]
Puni tekst: engleski pdf 106 Kb
str. 41-41
preuzimanja: 296
citiraj
APA 6th Edition
Komar, Z. (2012). Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja, 9 (1/2), 25-40. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja, vol. 9, br. 1/2, 2012, str. 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. Citirano 04.12.2024.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja 9, br. 1/2 (2012): 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
Harvard
Komar, Z. (2012). 'Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja', Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), str. 25-40. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461 (Datum pristupa: 04.12.2024.)
Vancouver
Komar Z. Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2012 [pristupljeno 04.12.2024.];9(1/2):25-40. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
IEEE
Z. Komar, "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja", Pedagogijska istraživanja, vol.9, br. 1/2, str. 25-40, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. [Citirano: 04.12.2024.]
Puni tekst: njemački pdf 106 Kb
str. 42-42
preuzimanja: 411
citiraj
APA 6th Edition
Komar, Z. (2012). Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja, 9 (1/2), 25-40. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
MLA 8th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja, vol. 9, br. 1/2, 2012, str. 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. Citirano 04.12.2024.
Chicago 17th Edition
Komar, Zvonimir. "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja." Pedagogijska istraživanja 9, br. 1/2 (2012): 25-40. https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
Harvard
Komar, Z. (2012). 'Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja', Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), str. 25-40. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461 (Datum pristupa: 04.12.2024.)
Vancouver
Komar Z. Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja [Internet]. 2012 [pristupljeno 04.12.2024.];9(1/2):25-40. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461
IEEE
Z. Komar, "Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja", Pedagogijska istraživanja, vol.9, br. 1/2, str. 25-40, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/index.php/113461. [Citirano: 04.12.2024.]
Sažetak
Suvremena pedagogija najčešće nekritički pristaje na odgojno-obrazovnim reformama implicirane pozitivističke, otuđene koncepte apsolutne reprodukcije postojećega. Središnje obilježje otuđenosti jest razdvojenost spoznajnog subjekta i spoznajnog objekta, s ontološkom apsolutizacijom objekta, gdje zatvoreni, „zamrznuti”, nehistorijski realitet postaje mjerilo svih svrha, ciljeva i „potreba”. Subjekt tada načelno može samo „odgovarati” tim potrebama reproducirajući ono isto. Drugim riječima, njegova otuđena kreacija povratno mu, objektno, autoritetom „realiteta” određuje cjelokupno bivanje. Forme te otuđenosti danas su ponajprije tehnologizirana znanost, operacionalizirani znanstveni jezik koji prekoračuje samu znanost i postaje specifičan „društveni biheviorizam” (Marcuse, 1989), industrija kulture i kapitalizam koji svojom logikom nosi sve ove forme otuđene ljudske pseudoprakse. Pedagogijski i pedagoški put u prevladavanju ove teško će sastoji se u ponovnom uspostavljanju subjekt-objektnosti u teoriji odgoja i obrazovanja, didaktici, metodologiji i svim granama pedagogije na primjerenim specifičnim razinama, koje bi – da bi odgovarale ideji pedagogije - morale postati antipozitivističke, dijalektičke, povijesne, razvojne.
Ključne riječi
otuđenje; pedagogija; tehnologija; znanost; industrija kulture; odgojno-obrazovna reforma
Hrčak ID:
113461
URI
https://hrcak.srce.hr/113461
Datum izdavanja:
20.11.2012.
Podaci na drugim jezicima:
engleski
njemački
Posjeta: 3.784
*