Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.15516/cje.v23i4.4267

Upravljanje i nadzor u hrvatskom školstvu u povijesnom kontekstu i kontinuitetu

Snježana Dubovicki orcid id orcid.org/0000-0003-4770-3371 ; Faculty of Education Josip Juraj Strossmayer University of Osijek Cara Hadrijana 10, 31000 Osijek, Croatia
Emerik Munjiza ; Šamačka 27, 35221, Velika Kopanica, Croatia


Puni tekst: engleski pdf 1.238 Kb

str. 989-1041

preuzimanja: 150

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 1.238 Kb

str. 989-1041

preuzimanja: 171

citiraj


Sažetak

Autori su istražili fenomen upravljanja i nadzora u hrvatskom javnom školstvu
između donošenja Općeg školskog reda 1774. godine i početka Drugog svjetskog rata.
Istraživanje ima sve oznake longitudinalnoga istraživanja jer analizira fenomen
upravljanja i nadzora u hrvatskom školstvu u razdoblju od blizu dva stoljeća (171
godina). Istraživanje se temelji na arhivskoj i objavljenoj građi, školskim zakonima
i podzakonskim aktima, službenim udžbenicima pedagogije i relevantnoj literaturi.
Školsko upravljanje i nadzor analiziran je u različitim teritorijalno-političkodruštvenim
prilikama u okviru Austrijskog Carstva, Austro-Ugarske Monarhije
i Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, kasnije Kraljevine Jugoslavije. Utvrđeni su
eksterni i interni oblici upravljanja: upravi organi, upravni školski organi i upravni
organi u školama. Upravni organi su hijerarhijski organizirani od zemaljskih
(državnih) do općinskih odnosno školskih. Školski nadzor također je organiziran na
teritorijalno-hijerarhijskom načelu od zemaljskoga (državnog) do školskoga. Prema
sadržaju/području utvrđeni su upravno-financijsko-materijalni, stručno-pedagoški i
vjerski oblici nadzora. Najveći interes školske prakse izazvali su općinski školski odbori
i mjesni školski nadzornici. Školsko upravljanje ima sve oznake kolegijalnoga organa, a
školski nadzor individualnoga inokosnog organa. U školskim istraživačkim projektima
područje školskoga upravljanja i nadzora nije posebno frekventno. Istovremeno škole
su u permanentnom osuvremenjivanju i inoviranju. I suvremena istraživanja ukazuju
da je u školskoj transformaciji i modernizaciji značajan faktor razvitka školsko
upravljanje i nadzor. Suvremena istraživanja rijetko se oslanjaju na povijesna iskustva
iz ovoga područja, nema u njima ni kritičke analize navedenoga fenomena. Kako bi
lakše razumjeli sadašnjost i trasirali budućnost, nužno je poznavati prošlost sa svim
poželjnim i nepoželjnim (ograničavajućim) karakteristikama.

Ključne riječi

eksterni i interni nadzor; eksterno i interno upravljanje; stručnopedagoški upravo-materijalni i vjerski nadzor

Hrčak ID:

272629

URI

https://hrcak.srce.hr/272629

Datum izdavanja:

30.12.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 824 *