Synthesis philosophica, Vol. 40 No. 2, 2025.
Original scientific paper
https://doi.org/10.21464/sp40208
Demonsko i njegovi modusi u Kierkegaarda. S raspravom o neizrecivoj patnji u mentalnim poremećajima
Yu-hui Yan
orcid.org/0009-0001-8843-377X
; Tongji University School of Humanities, No. 1239 Siping Road, Yangpu District, Shanghai, China
Abstract
Kierkegaardova teorija demonskog nudi kritički okvir za analizu neizrecive patnje u mentalnim poremećajima. Demonsko se očituje kao tjeskoba pred Dobrim, gdje se vremenska totalnost percipira kao izvor patnje kroz spiralu grijeha i iskupljenja. Taj proces nehotice isključuje patnike iz univerzalnog diskursa usmjeravanjem na grijeh uz istodobno odbijanje iskupljenja. Naše istraživanje otkriva dva voljna paradoksa koja proizvode četiri arhetipa: Sotonino apsolutno prkošenje, Abrahamovu žrtvenu suspenziju, Antigoninu tihu odanost i Mermanovu egzistencijalnu dvosmislenost. Analizom njihovih dijalektika neposrednosti/posrednosti i mogućnosti/nuž- nosti pokazujemo kako obrasci neuspjele transcendencije Abrahama i Antigone oblikuju bitni pokret demonskog. Njihovo paradoksalno izbjegavanje Mermanova modusa očaja naposljetku potiče sotonističku aktualizaciju – beskonačno neprijateljstvo s univerzalnošću ostvareno kroz neizrecivu psihoanalitičku perverziju. Taj vječni pokret održava patnju paradoksalnim izbjegavanjem njezina prividnog dovršenja.
Keywords
Søren Aabye Kierkegaard; grijeh – iskupljenje; demonsko; neizrecivost; mentalni poremećaj; patnja
Hrčak ID:
338871
URI
Publication date:
20.11.2025.
Visits: 80 *