Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.21464/sp40208

Demonsko i njegovi modusi u Kierkegaarda. S raspravom o neizrecivoj patnji u mentalnim poremećajima

Yu-hui Yan orcid id orcid.org/0009-0001-8843-377X ; Tongji University School of Humanities, No. 1239 Siping Road, Yangpu District, Shanghai, China


Full text: english pdf 670 Kb

page 323-349

downloads: 21

cite


Abstract

Kierkegaardova teorija demonskog nudi kritički okvir za analizu neizrecive patnje u mentalnim poremećajima. Demonsko se očituje kao tjeskoba pred Dobrim, gdje se vremenska totalnost percipira kao izvor patnje kroz spiralu grijeha i iskupljenja. Taj proces nehotice isključuje patnike iz univerzalnog diskursa usmjeravanjem na grijeh uz istodobno odbijanje iskupljenja. Naše istraživanje otkriva dva voljna paradoksa koja proizvode četiri arhetipa: Sotonino apsolutno prkošenje, Abrahamovu žrtvenu suspenziju, Antigoninu tihu odanost i Mermanovu egzistencijalnu dvosmislenost. Analizom njihovih dijalektika neposrednosti/posrednosti i mogućnosti/nuž- nosti pokazujemo kako obrasci neuspjele transcendencije Abrahama i Antigone oblikuju bitni pokret demonskog. Njihovo paradoksalno izbjegavanje Mermanova modusa očaja naposljetku potiče sotonističku aktualizaciju – beskonačno neprijateljstvo s univerzalnošću ostvareno kroz neizrecivu psihoanalitičku perverziju. Taj vječni pokret održava patnju paradoksalnim izbjegavanjem njezina prividnog dovršenja.

Keywords

Søren Aabye Kierkegaard; grijeh – iskupljenje; demonsko; neizrecivost; mentalni poremećaj; patnja

Hrčak ID:

338871

URI

https://hrcak.srce.hr/338871

Publication date:

20.11.2025.

Article data in other languages: english german french

Visits: 80 *