Skip to the main content

Original scientific paper

Etički ideal demokracije. O filozofiji demokratskoga odgoja Johna Deweya

Pavo Barišić orcid id orcid.org/0000-0002-2731-1488 ; Institute of Philosophy, Zagreb, Croatia


Full text: german pdf 421 Kb

page 37-56

downloads: 1.704

cite


Abstract

U članku je riječ o bitnim obilježjima i modelu demokratskoga odgoja u Deweyevu djelu. Polazno je pitanje: što za suvremenu deliberativnu demokraciju znači Deweyev koncept odgoja i obrazovanja. Može li se njegov etički ideal čovječnosti primijeniti kao filozofski temelj za vrednovanje i opravdanje demokratske prakse? Je li Dewey potkopao i razorio temelje liberalizma, kako je tvrdio Richard Rorty? Ili njegova obnova (reconstruction) filozofije zapravo tek vraća u život liberalizam i otvara nove putove demokraciji? Najnoviji val recepcije Deweyeve filozofije sve dubljim intenzitetom pokazuje zacijelo da iz njezina misaonoga naslijeđa plodonosnim sudarima s idejama i tendencijama suvremenoga doba izlazi na vidjelo nešto što ujedno prekoračuje okvir suvremenosti i upućuje na budućnost. U aktualnoj renesansi pragmatizma posebice je znakovito primijetiti kako Deweyeva vrhunski profinjena kritika modernoga »individualizma« i zagovor jačanja ćudorednih i participativno demokratskih poveznica u lokalnim zajednicama pronalazi odjeka u komunitarističkim argumentacijskim diskursima. Zaključna je teza da Dewey isticanjem supstancijalne povezanosti »communicatio–community–common« ne ruši temelje liberalizma i demokracije nego ih štoviše obogaćuje, učvršćuje i podiže na višu razinu.

Keywords

ideal demokracije; političko obrazovanje; etika; demokratski odgoj; obnova filozofije; John Dewey

Hrčak ID:

58378

URI

https://hrcak.srce.hr/58378

Publication date:

2.8.2010.

Article data in other languages: english french german

Visits: 5.417 *