Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32862/k1.18.2.1

Povijest učeništva u judaizmu: od biblijske zapovijedi pojedincu do rabinske regulative o uspostavi javnoga židovskog obrazovnog sustava

Kotel Dadon orcid id orcid.org/0000-0002-3542-3754 ; Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 239 Kb

str. 147-173

preuzimanja: 0

citiraj


Sažetak

Ovaj članak bavi se poviješću učeništva u judaizmu i njegovim prijelazom iz individualne obveze u javni obrazovni sustav. Članak je podijeljen u tri glavna dijela: prvi dio raspravlja o središnjoj ulozi obrazovanja u proučavanju Tore u judaizmu, kao i o židovskom pravnom konceptu „obrazovne obveze“ nasuprot modernom pravnom konceptu „prava na obrazovanje“. Drugi, središnji dio ispituje razvoj židovske obveze obrazovanja – prijelaz s privatnog na javno obrazovanje. Autor analizira različite talmudske propise koji su doveli do ovog prijelaza i njihov međusobni odnos. Na kraju ovog dijela, autor raspravlja o strukturi financiranja javnoga obrazovnog sustava i pravu roditelja da odaberu obrazovni okvir za svoju djecu. U trećem dijelu, autor naglašava posebnost židovskog obrazovanja kao vrhovne vrijednosti čistoga intelektualnog proučavanja Tore, što se odnosi i na financijske interese poput prava učitelja na štrajk u židovskom pravu te na predanost učenju u vremenima teških nedaća i tame poput razdoblja holokausta. U ovom istraživanju autor analizira različite židovske izvore, od pisane Tore i usmene Tore, uključujući Talmud, Mišnu, Midraš i rabinske response od srednjeg vijeka do modernih vremena. Velik dio ove literature preveden je s hebrejskog i aramejskog.

Ključne riječi

obrazovanje; židovski; rabin; Talmud; Tora

Hrčak ID:

322612

URI

https://hrcak.srce.hr/322612

Datum izdavanja:

23.11.2024.

Posjeta: 0 *