O prijeporima etičke potrošnje iz društvenog rakursa
Ključne riječi:
etička potrošnja, etički potrošači, etički potrošački bojkot, spora moda, postmodernaSažetak
Cilj je ovog rada sociološko problematiziranje etičke potrošnje koja je u recentnom društvenom fokusu uslijed niza nesreća u tekstilnim i modnim postrojenjima takozvanih zemalja u razvoju. Uvodno se upućuje na njeno terminološku višeznačnost te se s osvrtom na istraživačke nalaze adresira postojanje heterogenih kategorija etičkih potrošača slijedom čega se formulira teza o složenosti etičke potrošnje u teoriji i praksi. Na primjerima etičkih potrošačkih bojkota pokazujemo kako isti rezultiraju raznovrsnim strategijama tvrtki i korporacija. To etičku potrošnju stavlja u mrežu više interesnih aktera, a ujedno je pozicionira jednom od tržišnih instanci. U radu je poseban fokus na modnoj industriji pri čemu se uočava suprotstavljanje etičke ili „spore“ mode dominantnim trendovima „brze“ mode, što dovodi u pitanje skoru izvjesnost njene masovne primjene na tekstilnoj i modnoj sceni današnjice. Etička se potrošnja ovim radom promišlja kao ambivalentni fenomen visoke modernosti ili postmodernosti o kojem se može raspravljati na temelju niza radova suvremenih socioloških autora. Zaključno se ukazuje na potrebu dubinskih istraživačkih uvida o ovom rastućem fenomenu iz sociokulturnog konteksta Hrvatske.