Najznačajniji elementi društveno odgovornog poslovanja prehrambenih kompanija u Republici Hrvatskoj
Ključne riječi:
društveno odgovorno poslovanje, odluka o kupnji, prehrambeni proizvodiSažetak
Hrvatska bilježi kontinuirani rast interesa za primjenu koncepta „društveno odgovornog poslovanja“ (DOP-a). Koncept društveno odgovornog poslovanja uključuje ekonomsku, ekološku i socijalnu odgovornost i kao takav prepoznat je kao važan čimbenik sve većeg broja poslovnih subjekata. Bez obzira na područje djelatnosti hrvatske kompanije prepoznale su važnost uvođenja društveno odgovornog poslovanja u vlastitu strategiju djelovanja, a s ciljem formiranja održivog poslovanja i održive zajednice. Društveno odgovorno poslovanje prepoznali su i potrošači te se i kod njih bilježi sve veći interes za društvenu odgovornost poslovnih subjekata. Dosadašnja se istraživanja nisu bavila društveno odgovornim poslovanjem prehrambenih kompanija kako ga razumiju hrvatski potrošači. Stoga, ovaj rad nastoji pružiti uvid u društveno odgovorno poslovanja prehrambenih kompanija kroz prizmu hrvatskih potrošača, kao i informacije o tome koje je područje unutar društveno odgovornog poslovanja najvažnije za potrošače prilikom kupnje prehrambenih proizvoda. Istraživanje DOP-a te ponašanja potrošača u procesu kupnje prehrambenih proizvoda obuhvatilo je 105 ispitanika pretežno s područja sjeverozapadne Hrvatske. Istraživanje je provedeno internetskim anketnim upitnikom u listopadu i studenom 2017. Dobiveni rezultati statistički su obrađeni. Rezultati istraživanja pokazali su da potrošači prilikom kupnje prehrambenih proizvoda, najmanji značaj pridaju kontinuiranom pozitivnom financijskom poslovanju prehrambenih kompanija dok najveći značaj pridaju društveno odgovornim aktivnostima kompanija, jer tako stječu osjećaj vlastitog doprinosa pozitivnom aspektu DOP-a, odgovornom ponašanju kompanija prema okolišu i prirodnim resursima te brizi kompanija za globalni okoliš. Istraživanje je pokazalo da postoji statistički značajna razlika s obzirom na dob i stručnu spremu potrošača kada se radi o utjecaju brige kompanije za globalni okoliš na odluku o kupnji.