Klimatska pismenost: analiza osnovnih prepreka razvoju i širenju klimatske pismenosti
Ključne riječi:
klimatska pismenost, globalno zagrijavanje, klimatske promjeneSažetak
U središtu pozornosti članka odnos je procesa rastućeg globalnog zagrijavanja i klimatskih promjena, među najvećim problemima suvremene civilizacije, i razvoja klimatske pismenosti, kao jedne od glavnih pretpostavki i alata ovladavanja ovim problemom. Tema klimatske pismenosti danas je u fazi iniciranja u formalnim i neformalnim obrazovnim praksama diljem svijeta. Rezultata sustavnih istraživanja ovih praksi u ovoj fazi, logično je, još nema.
Definicija klimatske pismenosti koju ocjenjujemo uvjerljivom i korisnom u budućoj praksi klimatskog opismenjavanja glasi: „Klimatski pismena osoba: a) razumije osnovna načela planetarnog klimatskog sustava; b) zna kako doći do znanstveno vjerodostojnih informacija o klimatskim promjenama; c) komunicira o klimi i klimatskim promjenama na adekvatan i razumljiv način; i d) sposobna je učiniti utemeljene i odgovorne odluke u vezi s akcijama koje mogu utjecati na klimu u smjeru smanjenja stakleničkih plinova i smanjenja globalnog zagrijavanja“ (U. S. Climate Change Science Program, 2009). Prosječna klimatska pismenost, prema našoj općoj ocjeni, u suvremenoj je civilizaciji na niskoj razini. Za to nemamo potvrde u rezultatima istraživanja jer njih na ovu temu gotovo da i nema. Sustavno pogoršanje na polju globalnog zagrijavanje indirektno potvrđuje ovu procjenu. Klimatska pismenost suvremenih društava još ne pokreće bitne tehnologijske, organizacijske i društvene promjene ka smanjenju stakleničkih plinova. Osnovne zapreke u razvoju klimatske pismenosti sa sociologijskog motrišta su: a) Percepcija modernih ljudi je sužena, kasni za činjenicama, globalno zagrijavanje i klimatske promjene su – kažu oni - problem budućnosti!