Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

POVEZANOST OPĆE INTELIGENCIJE I DIMENZIJA LIČNOSTI SA ŠKOLSKIM POSTIGNUĆEM

Krunoslav Matešić, ml. ; Naklada Slap Centar za edukacije i istraživanja, Zagreb
Predrag Zarevski ; Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 631 Kb

str. 260-270

preuzimanja: 3.282

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 738 Kb

str. 366-379

preuzimanja: 1.171

citiraj


Sažetak

Ispitana je povezanost inteligencije i dimenzija ličnosti sa školskim uspjehom na učenicima III. razreda različitih srednjih škola. Upotrijebili smo NEOFFI instrument koji mjeri pet dimenzija ličnosti (Neuroticizam, Ekstraverzija, Otvorenost prema iskustvu, Ugodnost i Savjesnost) te D-48, test inteligencije visoko zasićen g faktorom. Školski uspjeh smo defi nirali ocjenama iz matematike, hrvatskog te prosjekom ocjena na polugodištu. Inteligencija je statistički značajno, ali razmjerno nisko, povezana s tri najrelevantnije mjere školskog postignuća. Moguće objašnjenje jest da nominalno iste ocjene koje dobivaju učenici iz različitih škola ne postižu učenici iste inteligencije. Savjesnost je najjači pojedinačni prediktor za sva tri kriterija školskog postignuća. Ovaj rezultat ne iznenađuje s obzirom na to da se Savjesnost povezuje s radnom etikom, potrebom za uspjehom i organiziranošću. Struktura predikorskih varijabli za kriterije općeg uspjeha i hrvatskog jezika je praktično identična. Za predikciju tih kriterija iza Savjesnosti po značajnosti slijedi inteligencija, pa introvertiranost. Kriterij matematike ima različitu strukturu povezanosti s mjerama inteligencije i ličnosti. Znatno je porastao udio prediktivne snage inteligencije i tek je nešto niži od onog za Savjesnost. Za uspjeh u matematici je značajan prediktor snižena ugodnost, dok dimenzija ekstraverzije nema značajnu ulogu. Moguće objašnjenje može biti to što su manje ugodniji ljudi skloni kritičkom mišljenju koje pridonosi točnosti analize u znanosti i matematici. Rezultati ovog istraživanja su u skladu s podatkom da mjere ličnosti u kasnijim fazama školovanja preuzimaju značajniju ulogu u odnosu na inteligenciju, koja je na razini osnovne škole jači prediktor školskog postignuća.

Ključne riječi

D-48; NEO-FFI; školsko postignuće

Hrčak ID:

34784

URI

https://hrcak.srce.hr/34784

Datum izdavanja:

29.12.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 8.037 *