hrcak mascot   Srce   HID

Psychological topics, Vol.23 No.3 December 2014.

Review article

Teorijski i metodološki pristupi kategorijalnom učenju

Valnea Žauhar ; Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci

Fulltext: croatian, pdf (269 KB) pages 435-459 downloads: 387* cite
APA 6th Edition
Žauhar, V. (2014). Teorijski i metodološki pristupi kategorijalnom učenju. Psihologijske teme, 23 (3), 435-459. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/130662
MLA 8th Edition
Žauhar, Valnea. "Teorijski i metodološki pristupi kategorijalnom učenju." Psihologijske teme, vol. 23, no. 3, 2014, pp. 435-459. https://hrcak.srce.hr/130662. Accessed 26 Sep. 2018.
Chicago 17th Edition
Žauhar, Valnea. "Teorijski i metodološki pristupi kategorijalnom učenju." Psihologijske teme 23, no. 3 (2014): 435-459. https://hrcak.srce.hr/130662
Harvard
Žauhar, V. (2014). 'Teorijski i metodološki pristupi kategorijalnom učenju', Psihologijske teme, 23(3), pp. 435-459. Available at: https://hrcak.srce.hr/130662 (Accessed 26 September 2018)
Vancouver
Žauhar V. Teorijski i metodološki pristupi kategorijalnom učenju. Psihologijske teme [Internet]. 2014 Dec 13 [cited 2018 September 26];23(3):435-459. Available from: https://hrcak.srce.hr/130662
IEEE
V. Žauhar, "Teorijski i metodološki pristupi kategorijalnom učenju", Psihologijske teme, vol.23, no. 3, pp. 435-459, december 2014. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/130662. [Accessed: 26 September 2018]

Abstracts
Na temelju brojnih istraživanja kojima se pokušalo utvrditi na koji se način usvaja znanje koje će biti reprezentirano unutar kategorija razvijeni su različiti pristupi kategorizaciji i kategorijalnom učenju. Ovaj rad predstavlja pregled pristupa kategorijalnom učenju počevši od dvadesetih godina prošlog stoljeća do danas. Prema pristupu definirajućih obilježja, kategorijalno je učenje proces nalaženja definicija ili pravila koja jednoznačno određuju pripadnost kategoriji. Teorija prototipa definira kategorijalno učenje kao proces stvaranja sumarnih reprezentacija ili apstrahiranja prototipa, odnosno, učenja najreprezentativnijega predstavnika koji odražava prosjek obilježja svih pripadnika kategorije. Teorija egzemplara promatra kategorijalno učenje kao pohranjivanje pojedinačnih egzemplara u dugoročno pamćenje sve dok kategorizacija ne dosegne optimalnu razinu točnosti. Navedenim teorijama suprotstavljen je integrativni pristup koji pretpostavlja da je kategorijalno učenje pod utjecajem šireg predznanja, koje se neizostavno aktivira prilikom nailaska na entitete koje je potrebno ispravno klasificirati. Na kraju, prikazana su najnovija istraživanja koja upućuju na to da kategorijalno učenje nije moguće objasniti jednim sustavom učenja već da je ono posredovano višestrukim, kvalitativno različitim, sustavima učenja i pamćenja. Posebna je pažnja posvećena razlici između eksplicitnog ili deklarativnog sustava i implicitnog ili proceduralnog sustava, a istraživanja pokazuju kako vrsta kategorije koju je potrebno usvojiti određuje koji će se od sustava aktivirati tijekom učenja.

Keywords
kategorijalno učenje; definirajuća obilježja; prototipi; egzemplari; predznanje; višestruki sustavi kategorijalnog učenja

Hrčak ID: 130662

URI
https://hrcak.srce.hr/130662

Visits: 781 *