hrcak mascot   Srce   HID

Preliminary communication

PREOPTEREĆENJE UČENIKA UVJETOVANO OPSEGOM UDŽBENIČKE LITERATURE I SPOSOBNOŠĆU ČITANJA

Emerik Munjiza

Fulltext: croatian, pdf (267 KB) pages 11-21 downloads: 1.194* cite
APA 6th Edition
Munjiza, E. (2015). PREOPTEREĆENJE UČENIKA UVJETOVANO OPSEGOM UDŽBENIČKE LITERATURE I SPOSOBNOŠĆU ČITANJA. Život i škola, LXI (1), 11-21. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/152292
MLA 8th Edition
Munjiza, Emerik. "PREOPTEREĆENJE UČENIKA UVJETOVANO OPSEGOM UDŽBENIČKE LITERATURE I SPOSOBNOŠĆU ČITANJA." Život i škola, vol. LXI, no. 1, 2015, pp. 11-21. https://hrcak.srce.hr/152292. Accessed 13 Jun. 2021.
Chicago 17th Edition
Munjiza, Emerik. "PREOPTEREĆENJE UČENIKA UVJETOVANO OPSEGOM UDŽBENIČKE LITERATURE I SPOSOBNOŠĆU ČITANJA." Život i škola LXI, no. 1 (2015): 11-21. https://hrcak.srce.hr/152292
Harvard
Munjiza, E. (2015). 'PREOPTEREĆENJE UČENIKA UVJETOVANO OPSEGOM UDŽBENIČKE LITERATURE I SPOSOBNOŠĆU ČITANJA', Život i škola, LXI(1), pp. 11-21. Available at: https://hrcak.srce.hr/152292 (Accessed 13 June 2021)
Vancouver
Munjiza E. PREOPTEREĆENJE UČENIKA UVJETOVANO OPSEGOM UDŽBENIČKE LITERATURE I SPOSOBNOŠĆU ČITANJA. Život i škola [Internet]. 2015 [cited 2021 June 13];LXI(1):11-21. Available from: https://hrcak.srce.hr/152292
IEEE
E. Munjiza, "PREOPTEREĆENJE UČENIKA UVJETOVANO OPSEGOM UDŽBENIČKE LITERATURE I SPOSOBNOŠĆU ČITANJA", Život i škola, vol.LXI, no. 1, pp. 11-21, 2015. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/152292. [Accessed: 13 June 2021]

Abstracts
Preopterećenost učenika stalno je prisutna u hrvatskom državnom školstvu. Kao najčešći školski izvori učeničke preopterećenosti navode se: nastavni planovi, nastavni programi, udžbenici i stavovi učitelja prema sadržajima i zahtjevnost pri praćenju i ocjenjivanju.
Preopterećenost učenika manifestira se kroz dva oblika: opsegom sadržaja iz kojega proizilazi vremenska prezauzetost i dubinom sadržaja iz koje proizlazi neusklađenost s psihofizičkim mogućnostima učenika. Autor je u ovom radu analizirao preopterećenost učenika uvjetovanu opsegom udžbeničke literature i razvijene čitateljske sposobnosti. Istraživanje je obavio analizom udžbenika petoga razreda osnovne škole.
Pošao je od teze da bi za zadovoljavajući uspjeh svu predviđenu literaturu trebalo pročitati barem dvaput: prvi put informativno i drugi put s razumijevanjem.
Na području čitateljske sposobnosti (brzini čitanja i čitanju s razumijevanjem) postoje velike individualne razlike, zbog čega su rezultati prikazani unutar triju skupina: brzi čitači, prosječni čitači i spori čitači.
Empirijski je utvrđeno da brzi čitači mogu unutar optimalne opterećenosti realizirati postavljeni cilj, prosječni čitači to mogu vrlo teško, a spori čitači to unutar optimalne opterećenosti nisu u stanju obaviti. Analiza je pravljena na bazi 175 nastavnih radnih dana, ali se pokazalo da je unutar toga broja dana teško ostvariva. Učenici svoje obveze prenose i na takozvane slobodne dane pa je pravljena i druga analiza na bazi 290 radnih dana. Svi su dani radni osim ljetnih praznika. Učenici prema toj analizi nemaju slobodnih vikenda ni praznika. Pri tome treba navesti da autor nije analizirao ukupnu opterećenost učenika, nego samo onu koja je nastala kao rezultat čitanja udžbeničke literature.
Prema ovoj analizi učenici su znatno opterećeniji od svojih učitelja. Posljedice učeničke preopterećenosti moguće je dalje analizirati u kontekstu diferenciranoga i površnoga odnosa prema obvezama iz čega slijedi nezadovoljavajući uspjeh, anksioznost i frustracija i u konačnici društveno neprihvatljivi oblici ponašanja.

Keywords
preopterećenost učenika; vremenska prezauzetost; neprilagođenost sadržaja; udžbenička literatura; brzina čitanja; čitanje s razumijevanjem; nastavni dani; radni dani

Hrčak ID: 152292

URI
https://hrcak.srce.hr/152292

[english] [german]

Visits: 1.854 *