hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.4

Jednaki i jednakiji: perspektive ravnatelja o državnoj maturi i mogućnostima ostvarivanja visokoškolskih aspiracija učenika strukovnih i gimnazijskih programa u Hrvatskoj

Nikola Baketa   ORCID icon orcid.org/0000-0001-9813-4717 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Zrinka Ristić Dedić   ORCID icon orcid.org/0000-0002-7520-2139 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Boris Jokić ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (420 KB) str. 223-251 preuzimanja: 272* citiraj
APA 6th Edition
Baketa, N., Ristić Dedić, Z. i Jokić, B. (2020). Jednaki i jednakiji: perspektive ravnatelja o državnoj maturi i mogućnostima ostvarivanja visokoškolskih aspiracija učenika strukovnih i gimnazijskih programa u Hrvatskoj. Revija za sociologiju, 50 (2), 223-251. https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.4
MLA 8th Edition
Baketa, Nikola, et al. "Jednaki i jednakiji: perspektive ravnatelja o državnoj maturi i mogućnostima ostvarivanja visokoškolskih aspiracija učenika strukovnih i gimnazijskih programa u Hrvatskoj." Revija za sociologiju, vol. 50, br. 2, 2020, str. 223-251. https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.4. Citirano 21.09.2021.
Chicago 17th Edition
Baketa, Nikola, Zrinka Ristić Dedić i Boris Jokić. "Jednaki i jednakiji: perspektive ravnatelja o državnoj maturi i mogućnostima ostvarivanja visokoškolskih aspiracija učenika strukovnih i gimnazijskih programa u Hrvatskoj." Revija za sociologiju 50, br. 2 (2020): 223-251. https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.4
Harvard
Baketa, N., Ristić Dedić, Z., i Jokić, B. (2020). 'Jednaki i jednakiji: perspektive ravnatelja o državnoj maturi i mogućnostima ostvarivanja visokoškolskih aspiracija učenika strukovnih i gimnazijskih programa u Hrvatskoj', Revija za sociologiju, 50(2), str. 223-251. https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.4
Vancouver
Baketa N, Ristić Dedić Z, Jokić B. Jednaki i jednakiji: perspektive ravnatelja o državnoj maturi i mogućnostima ostvarivanja visokoškolskih aspiracija učenika strukovnih i gimnazijskih programa u Hrvatskoj. Revija za sociologiju [Internet]. 2020 [pristupljeno 21.09.2021.];50(2):223-251. https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.4
IEEE
N. Baketa, Z. Ristić Dedić i B. Jokić, "Jednaki i jednakiji: perspektive ravnatelja o državnoj maturi i mogućnostima ostvarivanja visokoškolskih aspiracija učenika strukovnih i gimnazijskih programa u Hrvatskoj", Revija za sociologiju, vol.50, br. 2, str. 223-251, 2020. [Online]. https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.4

Sažetak
U radu su predstavljeni rezultati kvalitativnog eksploratornog istraživanja perspektive ravnatelja srednjih škola o modelu državne mature te jednakosti i pravičnosti u mogućnosti pristupa visokom obrazovanju za učenike strukovnih škola i gimnazija. Ova se pitanja analiziraju u kontekstu sve izraženijih aspiracija mladih ljudi prema visokom obrazovanju, masifikacije visokog obrazovanja i strateškog određenja Republike Hrvatske prema povećanju udjela visokoobrazovanih građana. Jednakost mogućnosti pristupa visokom obrazovanju podrazumijeva da svi učenici koji žele studirati imaju pravo pod jednakim uvjetima i kriterijima pristupiti državnoj maturi kao preduvjetu za upis visokog obrazovanja, a pitanje pravičnosti ogleda se u tome da svaki učenik ima jednaku mogućnost uspjeha u pristupu visokom obrazovanju. Rezultati ukazuju na općenito pozitivne stavove ravnatelja o državnoj maturi kao jedinstvenom sustavu vanjskih ispita koji omogućuje provjeravanje stečenih znanja i vještina na isti način i uz iste kriterije za sve učenike. Kritičke perspektive ravnatelja odnose se na preispitivanje primjerenosti certifikacijske funkcije državne mature za učenike gimnazija (ravnatelji gimnazija) te slabljenja selekcijske funkcije korištenjem dodatnih provjera znanja i sposobnosti učenika od strane visokoškolskih institucija (ravnatelji različitih vrsta škola). Perspektive ravnatelja gimnazija i strukovnih škola o jednakosti i pravičnosti u mogućnostima pristupu visokom obrazovanju izrazito se razlikuju. Dok ravnatelji gimnazija pravičnost sagledavaju kroz prizmu osiguravanja jednakih uvjeta i kriterija za sve, ravnatelji strukovnih škola prepoznaju da nedostatak pravičnosti proizlazi iz drugačijeg obrazovnog iskustva i opsega onoga što uče učenici strukovnih programa. Postojeći mehanizmi obrazovne politike kojima se nastoji adresirati nepovoljniji položaj učenika strukovnih škola su nedostatni za ujednačavanje mogućnosti učenika iz različitih srednjoškolskih programa.

Ključne riječi
visokoškolske aspiracije, državna matura, jednakost pristupa, pravičnost pristupa visokom obrazovanju

Hrčak ID: 243482

URI
https://hrcak.srce.hr/243482

[engleski]

Posjeta: 640 *