Izvorni znanstveni članak
Neke glazbenofilozofijske teme u djelu Miha Monaldija
Stanislav Tuksar
; Muzička akademija, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Dubrovački pjesnik, matematičar i filozof Miho (Michele) Monaldi (oko 1540-1592) ostavio je u svojem post humno objavljenom djelu Irene, ovvero della bellezza (Irena iliti o ljepoti; Venecija, 1599) prvi cjelovit glazbenoteorijski i glazbenoestetički sustav nastao na hrvatskoj obali Jadrana. Osmi dijalog u tome djelu potpuno je posvećen raspravi o glazbi, a glavni problematski krugovi koje Monaldi u njemu obrađuje jesu: lijepo u glazbi, vrste podjela glazbe, estetička analiza jednoglasja i višeglasja, odnos glazbe i matematike, odgojna, etičko-psihološka i spoznajna vrijednost (aksiologija) glazbe, odnos pjesništva, govorništva i glazbe, teorija značenja u glazbi i odnos glazbe i politike. U ovom se tekstu obrađuju teme o lijepom u glazbi; vrste podjela glazbe; odgojna, etičko-psihološka i spoznajna vrijednost glazbe; teorija značenja u glazbi; odnos glazbe i politike. Iz povijesnofilozofijske perspektive Monaldijeva je misao o glazbi većim dijelom eklektički sklop nekih srednjovjekovnih doktrina te renesansnog neoplatonizma i aristotelizma, ali očituje i neke posebnosti među kojima se visok stupanj izvornosti može pripisati koncepciji značenja u glazbi. U cjelini, međutim, Monaldijeva misao o glazbi ne slijedi inovativni trag Zarlinova epohalnog poimanja glazbe kao autonomne umjetnosti, nego se u konzervativnijoj maniri zadržava na ideji o heteronomnosti glazbe.
Ključne riječi
Hrčak ID:
68068
URI
Datum izdavanja:
5.12.2005.
Posjeta: 1.248 *