Preliminary communication
ULOGA URBANOG MARKETINGA U FUNKCIJI PRIVLAČENJA DIREKTNIH STRANIH ULAGANJA U HRVATSKIM GRADOVIMA
Marko Paliaga
orcid.org/0000-0002-4329-1982
; University of Juraj Dobrila, Pula, Croatia
Željko Strunje
; Zagreb
Abstract
Privlačenje inozemnih stranih ulaganja jedan je od primarnih ciljeva današnjih regija i gradova. Pod tim se pojmom podrazumijevaju gotovo sve vrste ulaganja stranih pravnih i fizičkih osoba u gospodarstvo neke zemlje. Svoj pravi značaj inozemna izravna ulaganja (FDI) počinju dobivati 80-tih godina prošlog stoljeća i to zbog nekoliko razloga. Jedan je od najvažnijih svakako umreženost i liberalizacija svjetskih financijskih tržišta, osobito tržišta europskih zemalja kroz intenzivne procese globalizacije. Globalizacija i liberalizacija primorala je gospodarske subjekte na pružanje onih proizvoda i usluga koji su u stanju izdržati konkurenciju i opstati na tržištu. Razvijene su zemlje odmah prepoznale koristi od izravnih inozemnih ulaganja (FDI) te ih smatraju važnim kanalom za aktiviranje vlastitih investicijskih potencijala neophodnih za razvitak gospodarstva. U tom smislu i gradovi su u okviru vlastitih strategija razvoja počeli smišljati načine kako privući inozemna izravna ulaganja stvaranjem povoljnih uvjeta poslovanja koji će biti privlačni i poticajni za strane investitore. Jačanjem globalne konkurencije, osobito među svjetskim gradovima, te natjecanjem za ograničena financijska sredstva, sve se više povećava interes za inozemnim izravnim ulaganjima kao jednim od vrlo efikasnih instrumenata za povećanje efikasnosti domaćih lokalnih poduzeća, prenošenja novih znanja i tehnologija, kao i novih tehnika upravljanja, a sve u svrhu povećanja konkurentnosti lokalnog gradskog gospodarstva i hvatanja koraka s drugim razvijenim gradskim ekonomijama. U ovom radu osvrnut ćemo se na neke od strategija privlačenja FDI kroz mogućnost primjene pojedinih marketinških alata s posebnim naglaskom na ulogu FDI u razvoju hrvatskih regija i gradova. S tom je namjerom u ovom radu razrađen i predložen strateški koncept (model) za sve hrvatske gradove s ciljem poboljšanja marketinških strategija i alata poradi uspješnijeg sustavnog privlačenja direktnih stranih ulaganja i osiguranja rasta i razvoja lokalne zajednice.
Keywords
urbani marketing; FDI-direktna strana ulaganja; urbana ekonomija; promocija mjesta
Hrčak ID:
69699
URI
Publication date:
28.6.2011.
Visits: 4.518 *