Izvorni znanstveni članak
Metafizički temelji antropološke refleksije Josepha de Financea. Je li klasična metafizika filozofija objekta ili dohvaća i subjekt s njegovom subjektivnošću?
Ante Pavlović
; Filozofski fakultet Družbe Isusove u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
U središte svoga filozofskog istraživanja J. de Finance stavlja čovjeka i njegovo djelovanje, proučavajući ga pod vidom odnosa s »drugim« (alius, aliud), s posebnom pozornošću na etičkim implikacijama intersubjektivne relacije. No u pristupu ovim pitanjima polazi od uvjerenja da samo ako je ukorijenjena u određenom metafizičkom kontekstu, – koji prepoznaje u klasičnoj metafizici – antropologija može garantirati cjelovit pristup svim dimenzijama ljudske egzistencije. U ovom prilogu želimo stoga istražiti temeljne odrednice De Financeove metafizike na kojima utemeljuje svoju antropologiju. Perspektiva iz koje ćemo promišljati ovu problematiku može se izraziti pitanjem: je li klasična metafizika filozofija objekta ili dohvaća i subjekt s njegovom subjektivnošću? Polazeći od kritika koje pojedini protagonisti iz konteksta suvremene filozofije stavljaju pred klasičnu metafiziku, spočitavajući joj da je isključivo filozofija objekta i objektivnog aspekta stvarnosti (bitî), te da je kao takva neprikladna uvesti nas u svijet subjekta, pokušat ćemo pokazati kako u njihovoj osnovi stoji krivo tumačenje pojma bitka u klasičnoj metafizici, napose u onoj tomističkog određenja. Na tom tragu ustanovit ćemo da pojam bitka u metafizici Tome Akvinskog, u svom izvornom obliku, može biti ispravno shvaćen jedino kao actus essendi, te da subjekt i subjektivnost predstavljaju autentičan aspekt ovako shvaćenog bitka, što onda otvara realnu mogućnost konstituiranja metafizike subjekta na klasičnim osnovama
Ključne riječi
Joseph de Finance; Aristotel-Toma Akvinski; klasična metafizika; bitak – actus essendi; subjekt-objekt; temeljna afirmacija; cjelokupnost bitka
Hrčak ID:
71403
URI
Datum izdavanja:
13.9.2011.
Posjeta: 1.927 *